'Biodiversiteit niet toegelicht'

(vervolg van voorpagina) 3VO Biotoop denkt dat extra water niet nodig is voor biodiversiteit in het Oosterpark. “Dit kan ook via een specifieke beplanting. We wonen en leven al in een waterrijke delta en Ridderkerk kent al vele gebieden met water, zoals rivier de Noord, de Gorzen, de Crezéepolder, het Waalbos en de Waal” stelt de bewonersgroep.
3VO voegt eraan toe dat er geen toelichting op de doelstelling van de biodiversiteit is gegeven: “De gemeenteraad wordt geconfronteerd met een plan op hoofdlijnen, zonder een duidelijke detailindeling (bijvoorbeeld soort en grootte van vervangen groen), waarbij er ook nog eens onduidelijkheid is over toekomstig onderhoud. Iets wat in de afgelopen jaren ook heeft ontbroken.”
De bewonersgroep hoopt dat de gemeenteraad de plannen nog zal aanpassen: “Het zwaartepunt blijkt nadrukkelijk niet te liggen bij de bewoners die in de buurt van het Oosterpark wonen. We zullen een beroep moeten doen op de lokale politiek, zodat deze de burger kan bewijzen dat er naar hen wordt geluisterd. Iets wat tijdens de verkiezingen immers altijd wordt beweerd.”

Verdere daling in besmettingen

Het aantal coronabesmettingen onder Ridderkerkers is verder gedaald. Afgelopen week waren er 98 positieve tests voor inwoners van Ridderkerk. Het was voor het eerst sinds maart dat het aantal coronabesmettingen per week voor Ridderkerk weer onder de honderd kroop. Ten opzichte van de voorgaande week was er sprake van een sterke daling. Ridderkerk noteerde de voorbije zeven dagen een daggemiddelde van 14. Een week eerder was dat 17,2 en de week ervoor 21,1.
Voor drie inwoners van Ridderkerk waren de gevolgen van corona zo ernstig dat ze afgelopen week naar het ziekenhuis moesten.

Natuurbeelden van Cine '67

TV Ridderkerk zendt op zaterdag 29 mei vijf korte films uit van leden van film- en videoclub Cine '67. Met deze films zullen mooie natuurbeelden te zien zijn. Het filmblok bestaat uit "Canada Vancouver Island” (een impressie van dit Canadese eiland). "Natuur in de tuin” (een reportage over de passie van Jan Tuin, die vissen en bijen houdt in zijn tuin), ".Mooi Flakkee” (sfeerbeelden van het eiland Goeree Overflakkee), "Gered van het slib” (over het eiland Tien Gemeten) en "Zeven” (een vakantiereportage over een oud spoorweg traject). Deze films zijn zaterdag op de lokale televisie te zien vanaf 14.00 en 18.00 uur.