Foto: Jos Wesdijk

Eerlijk wonen

We bevinden ons in de grootste woningcrisis sinds de Tweede Wereldoorlog. Er is een groot gebrek aan goede en betaalbare woningen, de huizenprijzen blijven stijgen en de wachtlijsten voor een sociale huurwoning zijn veel te lang. De stress bij huizenzoekers stijgt, en het aantal daklozen is in de afgelopen 10 jaar verdubbeld. Hoe heeft het zover kunnen komen?

Artikel 22 lid 2 van de grondwet luidt: ‘bevorderen van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid’. Oftewel wonen is een taak van de overheid.

En daar is het fout gegaan de laatste jaren. Niet alleen met landelijke regelgeving waardoor woningcorporaties geprivatiseerd zijn en huisjesmelkers aangemoedigd worden. Maar zeker ook lokaal, ook hier in Ridderkerk. Ik leg dat graag uit aan de hand van een paar voorbeelden. Wanneer er een stuk grond is, wil een projectontwikkelaar daar de huizen op zetten die zo veel mogelijk winst opleveren.

Het is dan aan de gemeente, met de wethouder voorop, om daarin wel of niet mee te gaan. Een voorbeeldje. In Rijsoord ligt een stuk grond op de hoek van de Lagendijk en Rijsstraatweg. De raad heeft een aantal jaar geleden unaniem uitgesproken dat dit een goede plek is voor starters- of seniorenwoningen. Maar dit college van B&W legt die wens gewoon naast zich neer en gaat voor woningen vanaf drie ton en (veel) meer.

In 't Zand , Slikkerveer en eigenlijk door heel Ridderkerk zijn alleen maar dure appartementen en woningen bijgebouwd. Wanneer ik zo al die nieuwbouwprojecten van de laatste jaren bekijk zet, zie ik een trend. Er zijn in Ridderkerk geen sociale huurwoningen bijgekomen, al blijft Wooncompas wel haar bestaande woningen vernieuwen. Natuurlijk hebben we hier geen grootschalige nieuwbouwlocaties meer. Maar er worden in Ridderkerk helemaal geen koopwoningen gebouwd voor starters of mensen met een modaal inkomen. Voor een politieagent, docent of verpleger is het nagenoeg onmogelijk een woning te krijgen in Ridderkerk.

En dat is ook een keuze. Er wordt op dit moment door het college de laatste hand gelegd aan een uitgebreid onderzoek wat heet ‘de woonvisie’. Maar wanneer je dit stuk uitkleedt tot de essentie zie je vooral een wethouder die ‘niet te veel’ woningen wil bouwen. Dus ook de komende jaren worden er maar mondjesmaat woningen gebouwd; maximaal 90 per jaar als alle plannen al gehaald worden. Dat aantal moet en kan éénvoudig worden opgeschroefd. Bouw op een locatie ook eens een fors aantal starterswoningen in plaats van alleen maar een paar luxe appartementen met een maximale winst voor de ontwikkelaar. Bouw eens hoger.

Voor GroenLinks Ridderkerk is het advies nu; niet wachten, maar Bouwen, bouwen, bouwen.

Björn Ros
fractievoorzitter GroenLinks Ridderkerk