Henk van Os bij de bingo en Marten Japenga als tuinman
Henk van Os bij de bingo en Marten Japenga als tuinman Foto:

Present Ridderkerk blikt tevreden terug op NLdoet

‘Ook op anderhalve meter afstand kun je iets voor een ander betekenen’: het Oranje Fonds organiseerde afgelopen weekend de 17e editie van NLdoet. Tijdens de grootste vrijwilligersactie van ons land kan iedereen op een laagdrempelige manier ervaren hoe mooi het is om iets voor een ander te doen. Present Ridderkerk deed dit jaar voor het eerst mee. In maar liefst 14 projecten werd een beweging op gang gebracht van naar elkaar omzien.
Vanwege de coronacrisis is deze editie verplaatst van maart naar afgelopen weekend. Tijdens de eerste echt warme dagen van dit voorjaar gingen maar liefst …. Vrijwilligers aan de slag voor Ridderkerkers die een steuntje in de rug konden gebruiken. Ook wethouder Marten Japenga deed mee met een tuinklus: “Het is mooi werk om te doen en belangrijk om als bestuurder ook te weten wat er speelt en letterlijk de mouwen op te stropen voor mensen die het nodig hebben”. Gelukkig kun je ook op anderhalve meter afstand iets voor een ander betekenen, zo bleek afgelopen weekend: sausen, behangen laminaat leggen, tuinieren, bakken en zelfs bingoën het vond allemaal plaats!
Wethouder Henk van Os verzorgde met partijgenoten een bingomiddag bij Reyerheem. De bewoners konden er buiten aan meedoen.

Voldoening
Present Ridderkerk deed dit jaar voor het eerst mee. Nieuwe vrijwilligers ontmoeten en een slinger geven aan de – door Corona - lange hulpvragenlijst waren de belangrijkste doelen vooraf. Achteraf is het doel “laten zien dat veel lol hebben en ook zinvol bezig zijn samen kunnen gaan” ook ruimschoots gehaald. Het weer deed natuurlijk lekker mee, maar het enthousiasme van de vrijwilligers en de dankbaarheid van de hulpontvangers gaf minstens net zoveel warmte als het heerlijke voorjaarszonnetje. En wat mooi is, ook na NLdoet blijft de beweging voortgaan, zo werden er afspraken gemaakt over gezamenlijk eten en hoorden we: “bel maar als je nog een keer hulp nodig hebt” en “een volgend weekend maak ik het af voor je”. Kortom twee dagen om met trots en tevredenheid op terug te kijken.

Vrijwilligerswerk
NLdoet is voor veel mensen een eerste kennismaking met vrijwilligerswerk. De landelijke actie leidt er vaak toe dat mensen zich voor langere tijd inzetten en is voor organisaties dan ook een goede manier om nieuwe vrijwilligers te vinden. En het biedt de deelnemers de kans om op een laagdrempelige kennis te maken met vrijwilligerswerk en te ervaren hoe fijn het is om iets voor een ander te betekenen. Dat sluit aan bij de missie van het Fonds: er samen voor zorgen dat niemand er alleen voor hoeft te staan in onze samenleving.

Oranje Fonds
Het Oranje Fonds bouwt aan een sociale samenleving, waar mensen er voor elkaar zijn en iedereen mee kan doen. Daarom mobiliseert, versterkt en ondersteunt het zoveel mogelijk mensen en organisaties die zorgen dat niemand er alleen voor staat. De steun bestaat uit kennis en netwerk, geld, tijd en erkenning. Het Fonds kan dit doen dankzij o.a. de Nationale Postcode Loterij, de Nederlandse Loterij, Vrienden en bedrijven. Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zijn het beschermpaar van het Oranje Fonds.