Knuffelen met de schutter. Doelman Marcel Tamerius (links) is onderweg om lekker mee te kroelen. Foto:

De inslag van Henk Geene! (deel 1)

Zaterdag 1 mei 1993
Op de Bolnesser ‘Berg’ wordt onder een behaaglijk schijnend zonnetje de 1e wedstrijd in de nacompetitie gespeeld. Het streven is een toegangsticket te bemachtigen voor een plek in de begeerde 3e klasse. Maar de weg is lang om deze promotie ook daadwerkelijk af te dwingen. Allereerst moet de nacompetitie worden gewonnen. Als dát lukt volgt er een beslissende tweekamp tegen de winnaar van een ándere nacompetitie.
In deze poule van Bolnes huisvesten de periodewinnaars ROHDA’76 en Groot Ammers. Vanmiddag staat als eerste de gelote thuiswedstijd tegen ROHDA’76 op het programma. Voorafgaande aan deze ontmoeting is er een gedenkwaardige 1-minuut stilte, voor de veel te jong overleden ras-Bolnesser, maar ook in overige Ridderkerkse sportkringen bekende, Piet Korteweg.

Overgevlogen
Sedert lange tijd kan de thuisploeg gelukkig weer eens op oorlogssterkte aantreden voor deze belangrijke ‘pot.’ Kosten noch moeite zijn gespaard want zelfs de Ridderkerkse Spanjaard Jaime Lorenzo, die anderhalf uur voor de aftrap nog door een vliegtuigslurf op Schiphol marcheerde, verschijnt aan de aftrap.

We zitten in de extra tijd van de eerste helft als we aanbelanden bij bovenstaand foto-moment. Hoewel beide ploegen vergeefs pogingen hebben ondernomen om tot score te komen vindt Henk Geene de tijd aangebroken om daar maar eens ver-

andering in aan te brengen. Uit een afgeslagen aanval pikt de bonkige verdediger een ‘tweede bal’ op om deze vervolgens zonder nadenken vanaf zo’n dertig meter verwoestend binnen te strepen. Pang…1-0!

Dat je zo’n ingeslagen bom niet kunt vereeuwigen verwijten we de fotograaf niet, want het moment daarna staat gelukkig wel pico bello wel op de plaat! Henk (op de rug nog net met nummer 4 zichtbaar) laat zich, in zijn 251e wedstrijd voor Bolnes 1, welgevallig knuffelen door ultra-blije medespelers. Danny Verkade rechts laat zien hoe blij een voetballer soms kan zijn! Mario Verwijs met rugnummer 3 gaat enkele seconden later ook het sprongetje naar de feestvierders maken. Doelman Marcel Tamerius (links) hoeft niet eens zo veel meters te maken om de matchwinnaar (want het bleef uiteindelijk bij 1-0) te fêteren.

Berepartij
En met Marcel Tamerius is tevens de man van deze wedstrijd genoemd. Hij keepte een bere-wedstrijd. Het Bodengravense ROHDA deed de clubnaam alle eer aan en sjeesde met regelmaat Recht Op Het Doel Af van de onvermurwbare keeper Tamerius. Ook Marcel deed zijn door Clean=Clean gesponsorde equipe alle eer aan door het duel met een Clean-sheet af te sluiten.
De eerste klap is een daalder waard! En de eerste stap voor het goede doel: een plaats in de 3e klasse, is gezet. Op naar de volgende klus: Groot Ammers!

Henk Sterkenburg