Echt voor Barendrecht wil afscheid van BAR

Echt voor Barendrecht is klaar met de BAR-organisatie, het ambtelijk samenwerkingsverband van de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk. Volgens EVB-fractievoorzitter Lennart van der Linden moet de constructie op de schop.
“Het gaat bergafwaarts met het BAR-construct. De mal die we gemaakt hadden zit vol met barsten en de organisatie loop na 7½ jaar naar het einde van de technische levensduur” aldus de EVB-leider vorige week in de gemeenteraad van Barendrecht. Van der Linden baseert zijn kritiek op gesprekken met (oud)medewerkers, raadsleden binnen en buiten Barendrecht en organisatieadviseurs: “Iedereen weet het eigenlijk wel. Alleen de leiding in de organisatie, directie en bestuur spelen nog mooi weer.”

Fiscaal nadelig
EVB vindt dat de organisatie onvoldoende levert, te vaak personeel moet inhuren en voor de gemeenten fiscaal nadelig is. “Het kost nu vooral geld” concludeert Van der Linden.
Hij vindt het onverteerbaar dat er bezuinigingsvoorstellen door de BAR-organisatie worden teruggegeven: "Wel moet er voor ieder wissewasje extra geld uitgegeven worden." Ook vindt hij het niet te verdedigen dat het met een organisatie van 800 mensen vaak voorkomt dat er extern personeel nodig is om zaken op te pakken.

Besloten bijeenkomst
De BAR-criticus ziet in Ridderkerk een medestander in Partij 18PLUS, die in november schriftelijke vragen stelde over het organisatiemodel van de BAR. Deze vragen betroffen de rechtsvorm van de BAR-organisatie en garanties voor de keuzevrijheid van de gemeente. Van der Linden ziet het als openlijk speculeren over de toekomst van het BAR-construct en wil daarom dat Barendrecht nu stappen zet. Aangedrongen is op een besloten bijeenkomst om met alle partijen de strategie te bepalen. Ook de fracties van CDA en SGP/CU in Barendrecht zijn voorstander van zo’n besloten sessie.
Volgens de Barendrechtse wethouder Schaap is er naar aanleiding van de Ridderkerkse vragen tot nu toe alleen collegiaal overleg geweest. Verder is hij zeer terughoudend: “Het is goed dat we er zorgvuldig in alle vertrouwen over gaan praten, want we zullen eerst onze positie moeten bepalen. We moeten nu geen onrust brengen onder een grote groep mensen”