Foto: Jos Wesdijk

Politieke puzzel

17 Maart jongstleden mocht Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. Verkiezingen waaraan maar liefst 37 partijen deelnamen. Daarvan werden 17 partijen gekozen in de Tweede Kamer.
Na de verkiezingen was de algemene teneur dat er snel een coalitie gevormd moest worden om de diverse crisissen waar Nederland zich mee geconfronteerd ziet het hoofd te bieden. Het versplinterde politieke landschap lijkt dat echter nog een lastige opgave te maken.

Van de 17 partijen die na de verkiezingen in de Tweede Kamer zitting hadden is Partij 50Plus inmiddels niet meer vertegenwoordigd in de Tweede Kamer en zijn we “Fractie Den Haan” en “Groep Van Haga” rijker geworden.
Naar het zich laat aanzien komt daar in het najaar van dit jaar de Groep “Omtzigt” nog bij. Dat is dan in ongeveer zes maanden 3 partijen er bij en 1 er af. Het is toch echt te hopen dat die trend zich deze regeerperiode van (hopelijk) 4 jaar niet doorzet.

Hoewel de impact van de meeste van deze wisselingen op het formatieproces beperkt zullen zijn, helpt het natuurlijk ook weer niet om tot de gewenste snelle vorming van een nieuw kabinet te komen. Overigens is daar niet alleen het versplinterde politieke landschap debet aan. Het hele (in)formatieproces komt soms ronduit knullig over.
Het duo Jorritsma / Ollongren mocht op 18 maart als verkenners aan de slag. Dat duurde wel geteld een week. Daarna mochten op 25 maart Koolmees en Van Ark gaan verkennen, tot begin april bleek dat dit ook geen handige oplossing was. In april schreef informateur Tjeenk Willink zijn informatieverslag waarna op 12 mei mevrouw Hamer aan de slag ging als informateur. Mevrouw Hamer concludeert vervolgens medio juni na tal van gesprekken – zelfs met de Efteling – dat het een lastig proces is en dat de partijen waaruit mogelijk een regering gevormd kan worden (VVD, D66, CDA, PvdA, GL en CU) vooral zelf tot een doorbraak moeten komen!

Ook in Ridderkerk hebben we de afgelopen jaren een versplintering van het politieke landschap gezien. Toen ik in 2010 voor het eerst lid werd van de gemeenteraad hadden daar 7 partijen zitting. Inmiddels kent de gemeenteraad 11 fracties. Gelukkig hebben we in de huidige raadsperiode nog niet te maken gehad met raadsleden die zich van hun fractie hebben afgesplitst. Al zal de inwoner die de politiek een beetje volgt ook wel weten dat het niet in elke fractie koek en ei is.

Inmiddels maakt de lokale politiek zich weer op voor de gemeenteraadsverkiezingen van D.V. 16 maart 2022. Ook voor Ridderkerk weer een spannende gebeurtenis. Hoeveel nieuwe partijen melden zich hier aan en hoe ziet het politieke landschap er na de verkiezingen uit? Zeker geen zaken die om het even zijn.

Kees van der Duijn Schouten, raadslid SGP