Een impressie van het nieuwe distributiecentrum van Picnic op Nieuw Reijerwaaard Foto:

Banen voor 800 mensen door komst van Picnic

De vestiging van een nieuw distributiecentrum voor online supermarkt Picnic op Nieuw Reijerwaard zal enkele honderden banen opleveren. De nieuwe uitvalsbasis van de boodschappenbezorger wordt vrijwel volledig gerobotiseerd, maar desondanks verwacht Picnic in Ridderkerk werk te bieden aan rond de 800 mensen.
Het zogenoemde fulfilmentcenter op Nieuw Reijerwaard gebruikt de laatste technologie op het gebied van robotisering om aan ruim 200.000 gezinnen per week de boodschappen te kunnen leveren. Verdeeld over drie temperatuurzones is er ruimte voor meer dan 200.000 kratten om producten in op te slaan. De locatie in Ridderkerk is met een vloeroppervlak van 42.000 vierkante meter in zijn soort een van de grootste in Europa en bevat onder meer geautomatiseerde sorteer-, inpak- en distributiemachines die door Picnic zelf zijn ontwikkeld. Door het inzetten van slimme technologie kunnen medewerkers efficiënter en ergonomischer werken. “Door het gebruik van slimme techniek hoeven de medewerkers de boodschappen niet meer met een kar te verzamelen, maar komen deze naar hun inpakstation toe”, aldus medeoprichter van Picnic Frederik Nieuwenhuys, verantwoordelijk voor de distributiecentra en fulfilmentcenters. “Zo kunnen ze het product in de juiste krat leggen terwijl deze worden aangeboden.”
Ook met deze automatisering heeft Picnic zo'n 800 banen in te vullen. In de zoektocht hiervoor wordt samengewerkt met de gemeente Rotterdam, dat ook miljoenen heeft geinvesteerd in de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard. Wethouder Roos Vermeij ziet de komt van Picnic als een grote kans voor met name werkzoekenden uit Rotterdam-Zuid.