Nissewaard  Bernisse
Nissewaard Bernisse Foto: Ruud Sies

Proef met maatwerk

In de rubriek Buiten gewoon groen vertelt Hollandse Delta iedere week iets over de natuur in onze omgeving. Het waterschap verzorgt veel groen in de polder.
Onze dijken beschermen het land tegen overstromingen. Het is dus belangrijk dat onze dijken sterk blijven. Hoe mooi is het om dit te combineren met meer biodiversiteit? En laten we eerlijk zijn, dat kan wel een boost gebruiken.

Kruidenrijk
Waterschap Hollandse Delta start een proef om veilige dijken en meer biodiversiteit te combineren. We willen bloemrijke en kruidenrijke dijken. De dijk wordt steviger door de verschillende worteldieptes. We houden rekening met zeldzame planten- en diersoorten. Ook kunnen insecten er beter leven. Om tot kruidenrijke beplanting te komen, bepalen we per proeflocatie hoe we maaien.

Maatwerk voor maaiwerk
Omdat iedere dijk anders is, is maatwerk belangrijk. Dit najaar onderzoeken we alle proefdijken op de ontwikkeling van planten en de toename van insecten. Natuurlijk wordt ook de stevigheid van de dijk gecontroleerd. Zo beoordelen we het huidige beheer. Zorgt het voor een goede ontwikkeling? Of moeten we het aanpassen bijvoorbeeld door anders te maaien? Zo werken we aan meer biodiversiteit op onze veilige dijken.

LEZERS SCHRIJVEN

Andermans veren
Hoe sympathiek het gezamenlijke stukje van PvdA en CDA over tijdelijk wonen in Ridderkerk ook mag klinken, het wringt toch een beetje bij mij. Want waar was men de afgelopen jaren toen het over huisvesting ging? Knikkebollend ingestemd met de Regionale Woningmarktafspraken, die de wachtlijsten alleen maar langer maken omdat Rotterdam door het overenthousiast afgeven van urgentieverklaringen sociale huurders massaal over de stadsgrenzen duwt?
Waar was men recent toen het ging over het (lage) aantal nieuwbouwwoningen? Waar was men in het belang van de woningzoekende? Want nu de huizenmarkt muur- en muurvast zit, komt men ten langen leste met schijnoplossingen zoals mini huisjes. Of beter gezegd: men vraagt om een onderzoek.
In het politieke jargon betekent “een onderzoek” echter helemaal niks; zolang het geen controversieel onderwerp betreft, zit “een onderzoek” niemand in de weg en doorgaans wordt er wel mee ingestemd. Waarna men, net als in dit stukje, goede sier maakt met termen als “veel steun in de gemeenteraad”. Alsof men al heel wat bereikt zou hebben. Inhoudelijk je reinste flauwekul natuurlijk, maar het klinkt altijd weer leuk met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht. Wie dieper graaft komt overigens tot ontdekking dat het oorspronkelijke idee noch van de PvdA noch van het CDA is, maar dat hier schaamteloos met andermans veren wordt gepronkt. De gretigheid er ten eigen bate furore mee te maken, is niet alleen tekenend voor de onderlinge verhoudingen in de Ridderkerkse raad, het geeft bovendien blijk van politiek onbenul: Het is immers geen geheim dat dit college weinig op heeft met alternatieve woonvormen zoals tiny houses, microwoningen etc. en in die sfeer ligt de uitkomst al vast. Dus zelfs een goed initiatief op dit terrein wordt straks de nek omgedraaid op grond van dit onderzoek. Met dank aan PvdA en CDA.

Peter van Veelen

Visspullen terug
Bedankt voor het snelle plaatsen ven mijn schrijven. Na het lezen van het bericht heeft de persoon die mijn visspullen had meegenomen deze bij mij terug gebracht. Nogmaals hartelijk dank.

W. Revet