Herinneringsbankje voor eerste Molukse generatie

De werkgroep R’kerk4maluku herdenkt op zaterdag 10 juli dat de eerste generatie op 7 juli 1965 voor het eerst in Ridderkerk ter kerke ging naar de Molukse Evangelische kerk in gebouw “Obadja”. Door het overlijden van de dominee is er helaas een einde gekomen aan het bestaan van deze kerkdiensten op zondagmiddag. De meeste van de christelijke Molukkers gaan nu ter kerke in Capelle aan den IJssel of Moordrecht.
De werkgroep vindt dat dit na ruim 55 jaar niet zomaar mag eindigen: Niet alleen als een herinnering maar met iets tastbaars zodat het heilige vuur blijft branden en wij dit doorgeven aan onze kinderen, klein- en achterkleinkinderen.”
Van de Molukkers die 70 jaar geleden naar Nederland kwamen zijn de meesten inmiddels overleden. Zij die naar Ridderkerk kwamen zijn veelal begraven aan de Lagendijk. “Ze zouden onder de palmbomen begraven moeten worden, maar in plaats daarvan liggen ze onder de beuken en lindebomen” stellen de leden van R’kerk4maluku.

Opdat wij nimmer vergeten zijn zij op het idee gekomen om een idyllisch plekje voor hun (over)(groot)ouders te creëren: “Dit hebben wij gedaan door symbolisch een herinneringsbankje “Tempat kenang- kenangan” te maken wat omringd wordt door palmbomen. Bomen die ieder jaar groeien en ons terugnemen naar de plek waar de roots van onze (voor)ouderen liggen.”
 Op zaterdag 10 juli zal dit bankje worden onthuld in aanwezigheid van genodigden nabestaanden.