Wethouder Peter Meij knipte symbolisch een hondenriem door
Wethouder Peter Meij knipte symbolisch een hondenriem door Foto:

Mooie ontmoetingsplaats voor mensen en honden

Catootje en Ruby, de honden van raadslid Karin Kayadoe (Leefbaar Ridderkerk) en wethouder Peter Meij, hadden maandag de eer om het hondenlosloopgebied op de hoek van de Sportlaan/Koninginneweg in te wijden. Even daarvoor knipte de wethouder symbolisch een hondenriem door bij de entree van het met hekken afgezette terrein.
Een gesprek met Martijn Eeuwijk, de directeur van het Máximacollege, bracht Karin Kayadoe anderhalf jaar geleden tot het indienen van een motie voor het losloopgebied. Het raadslid ziet het als een mooi ontmoetingspunt voor de wijk en als aanvulling van het kennel van de naastgelegen praktijkschool. De leerlingen kunnen de aan hun zorg toevertrouwde honden hier veilig uitlaten. De motie kreeg steun van Partij 18PLUS, CDA, PvdA en twee leden van Echt voor Ridderkerk, wat goed was voor 16 van de 29 stemmen. Het project werd uitgevoerd als participatieproject van "De Nieuwe Hovenier”, een initiatief van de VHG brancheorganisatie met de Universiteit van Wageningen.
Voor de uitvoering werd in Ridderkerk samengewerkt tussen de gemeente, hoveniersbedrijf Binder Groenprojecten en het Máximacollege. Daarbij konden ook buurtbewoners hun mening geven. Dit heeft geresulteerd in een plek war mensen een praatje met elkaar kunnen maken en hun hond uit kunnen laten op een plek met groen en een sloot. Als wethouder van de buitenruimte ziet Peter Meij dit als een mooie plek voor ontmoetingen: "Ik woon al veertig jaar in Drievliet en al die jaren is me zelden gedag gezegd. Sinds ik met een hondje loopt wordt ik al snel aangesproken. Die functie zal ook dit terrein zeker hebben” verwacht hij.