Foto: Jos Wesdijk

Wat een rommel

Zwerfafval staat bij inwoners in veel gemeenten in de top drie van ergernissen. Ook in Ridderkerk. Zwerfafval zorgt op veel plekken voor een rommelig straatbeeld. Het is schadelijk voor dieren en het milieu, leidt tot gevoelens van onveiligheid en trekt ongedierte aan. De PvdA Ridderkerk spreekt met inwoners die zich er vreselijk aan storen. Het gaat om afval dat wordt bijgeplaatst bij afvalcontainers of ergens op straat of in de natuur wordt gedumpt. Veel inwoners houden hun leefomgeving netjes, gooien hun afval volgens de regels weg en dan stoort dit. Zij spreken schande over afvaltoeristen die reizen naar een andere locatie om betaling te ontlopen door daar afval te dumpen. Een veel gehoorde klacht is dat het lang duurt voordat het afval wordt opgeruimd. En dat afvalcontainers regelmatig overvol zitten.

Verbeteringen zijn nodig
Vorige maand heeft de gemeenteraad het aanvalsplan ‘Ridderkerk zwerfafvalarm’ vastgesteld. Dit is er gekomen op voorstel van de PvdA Ridderkerk samen met andere partijen. Belangrijke acties zijn dat het systeem beter moet werken, dat de gemeente intensiever gaat inzetten op gedragsverandering en het (op termijn) sneller opruimen van het zwerfafval. Wij willen dat dit nu al gebeurd, daarom hebben wij eergisteren voorgesteld om voor een jaar een extra afvalboa aan te stellen. Dit plan werd gesteund door GroenLinks, Burger op 1, Leefbaar Ridderkerk, VVD en twee leden van Echt voor Ridderkerk. Dit was helaas niet genoeg voor een meerderheid. Wel is toegezegd dat het handhaven op afval een hogere prioriteit zal krijgen bij de huidige boa’s.

Deelscooters
Een ander fenomeen in het Ridderkerkse straatbeeld zijn de groene elektrische deelscooters. Sinds eind vorig jaar kan er gebruik van worden gemaakt, 25 stuks in totaal. De gemeente prijst de deelscooters aan als milieuvriendelijk alternatief voor de auto. Echter, het ‘parkeren’ van de deelscooters zorgt voor overlast. Zo blokkeren deelscooters regelmatig stoepen, voetpaden en blindengeleidelijnen. De gemeente ontvangt naar eigen zeggen weinig klachten. De opmerkingen en foto’s op social media worden gezien maar niet als klacht geregistreerd. Voor het indienen van klachten verwijst de gemeente door naar de exploitant van de deelscooters. Dat neemt niet weg dat het u vrij staat om de gemeente over uw ervaringen te (blijven) informeren. En doet u dat ook vooral.

Wilt u de PvdA Ridderkerk over deze of andere onderwerpen spreken? Neemt u dan contact op via onderstaand e-mailadres.

Jeroen Rijsdijk
PvdA Ridderkerk