Mark van der Schelling: "We spelen op een prachtig niveau"
Mark van der Schelling: "We spelen op een prachtig niveau" Foto:

Tien jaar KCR: "Prachtig wat we met deze club hebben bereikt"

De Ridderkerkse korfbalvereniging KCR vierde op 1 juli haar tienjarig bestaan. Eerste team-speler Mark van der Schelling en hoofdsponsor Arjan Kruis van Akomar zagen de fusieclub uitgroeien tot een van de grootste korfbalverenigingen van Nederland.

door Jeffrey van der Maten

Na tien minuten betrapt Arjan Kruis zichzelf lachend op zijn waterval aan verhalen over KCR. "Haha, ik kan wel uren vertellen over deze club", grinnikt de hoofdsponsor van de Ridderkerkse club. Al vanaf de geboorte de fusieclub, ontstaan uit Bolnes en Sagitta, siert de naam van zijn bedrijf Akomar op het shirt én de reclameborden. "Aanvankelijk waren wij sponsor bij Ten Donck, maar zij deden uiteindelijk niet mee aan de fusie" herinnert Kruis zich. Akomar besloot KCR wél te gaan sponsoren, maar was niet van plan dat als hoofdsponsor te gaan doen. Toch was er kort voor de start van het eerste seizoen van de club paniek: de aanvankelijke hoofdsponsor trok zich terug, waardoor Akomar bij toeval werd benaderd. Kruis ging erop in en raakte sindsdien verknocht aan de Ridderkerkse club. "Wij sponsoren vanuit maatschappelijk oogpunt, maar inmiddels ben ik fanatiek fan van KCR. Ik ben hier echt in een warm bad terecht gekomen."

Vooral van de binding van de leden met de club kan hij genieten. "Het is echt mooi om te zien hoe soepel de integratie tussen twee verenigingen is gegaan. Ik heb van dichtbij mogen zien hoe het keihard is gegroeid. Bovendien is er vanuit de leden en bestuurders heel veel bereidheid, dat zie je tegenwoordig nog maar zelden." Kruis zag tot zijn blijdschap dat het ook nog eens werd gekoppeld aan sportief succes. "Zeker in die eerste jaren werden we bijna ieder seizoen kampioen. Mooi was dat: stond Akomar twee keer per jaar gratis in de krant" vertelt hij met een lach. Het vlaggenschip van KCR begon namelijk in de derde klasse in de zaal en speelde op tweedeklasseniveau op het veld. De destijds nog twintigjarige Mark van der Schelling maakte alle gloriejaren mee. "Met Bolnes speelden we altijd in de derde klasse, nu speel ik in de zaal zelfs overgangsklasse. Het is echt prachtig wat we met de club hebben bereikt."

In het eerste jaar walste KCR over alles en iedereen heen. De zaalkampioen won wedstrijden regelmatig met meer dan dertig goals, met als absolute uitschieter de kampioenswedstrijd die met 42-5 werd gewonnen. "Ja, ik kijk soms wel met weemoed terug naar die tijd", vertelt de dertigjarige Van der Schelling. "We zaten constant in de lift, er zat geen rem op het succes. Toch zijn juist dit de mooiste jaren: we spelen op een prachtig niveau waar we steeds het maximale uit onszelf moeten halen."
Het plafond van de club? Van der Schelling is ambitieus. "De club is goed bezig met het bouwen aan het technische beleid. Uiteindelijk moeten we een stabiele overgangsklasseclub worden, met af en toe een uitstapje naar de hoofdklasse. Bij KCR is heel veel korfbaltalent bij elkaar gekomen. De fusie heeft ons enorm veel gebracht en dat zal het de komende jaren blijven doen.”

Sponsor Arjan Kruis is inmiddels fanatiek fan van KCR