Foto:

Participatie, hoe gaan we daar mee om?

Een van de zaken die de Coronacrisis ons heeft geleerd, is wel het feit dat onze directe leefomgeving belangrijk is. Het kunnen recreëren binnen onze eigen gemeente is iets wat we het afgelopen jaar volop hebben gedaan. De mooie parken die Ridderkerk rijk is, zijn door velen van ons gebruikt om er even uit te zijn.
Dat het recreëren binnen Ridderkerk leeft, is wel gebleken uit de betrokkenheid van vele burgers bij de plannen voor het Oosterpark. Door de aanleg van de geluidswal en het verplaatsen van de Rowdies vinden twee grote aanpassingen plaats die effect hebben op de functionaliteit van het park. Het doel van het nieuwe plan voor het Oosterpark is om het Oosterpark een echt familie park te laten zijn. Om dit te bereiken is er een uitgebreid participatietraject ingezet om alle wensen in beeld te krijgen. Het doel van participatie is het vergroten van de publieke inbreng. Belangrijk is het om alle belanghebbenden hierbij te betrekken. Uitdaging hierbij is dat bij zoveel verschillende partijen er ook zoveel verschillende inzichten en meningen zijn. Op basis van alle input wil je daar ook zoveel als mogelijk van realiseren. De ervaring leert ook dat, op het moment dat er een grote betrokkenheid is, veel ideeën ook niet kunnen worden gerealiseerd. Belangrijk hierbij is dat het doel van de participatie vooraf duidelijk wordt gecommuniceerd en dat er achteraf ook een duidelijke terugkoppeling wordt gegeven aan alle betrokken partijen.  Het oorspronkelijke plan is op basis van alle input, vanuit het participatieproces, op veel punten aangepast. Als raad hebben we op basis van alle ontvangen input van de betrokken burgers ook nog een aanpassing op het voorstel gedaan. Dan is het teleurstellend om in de media artikelen te lezen dat het participatietraject niet goed is verlopen en dat er onvoldoende is geluisterd.

Het is een gegeven, dat, als we het Oosterpark als familie park willen behouden, er aanpassingen nodig zijn om de biodiversiteit en de staat van de bomen te verbeteren. Als we dit realiseren, kunnen we de huidige toepasbaarheid behouden, zoals een hondenlosloopgebied en een aangepaste fietsroute. Daarnaast kunnen we ook nieuwe ideeën en wensen realiseren, zoals meer recreatie. Gezamenlijk punten bedenken betekent ook vaak dat partijen water bij de wijn moeten doen, om op die manier een resultaat te bereiken waar iedereen zich in kan vinden. Want verbinding binnen onze maatschappij: dat is waar het CDA voor staat.

Het CDA is benieuwd naar de daadwerkelijke uitwerking van de plannen die nu door de gemeenteraad van Ridderkerk zijn aangenomen voor het Oosterpark. Plannen voor een park dat door alle Ridderkerkers gebruikt kan worden, ook al duurt het nog wel enkele jaren voordat deze plannen ook daadwerkelijk zijn gerealiseerd. De fractie van het CDA wenst u allen een hele fijne en veilige vakantieperiode en hoopt dat u van de mogelijkheden van recreëren binnen Ridderkerk volop zult blijven genieten.

Ton Overheid, fractievoorzitter CDA Ridderkerk