Aanpak van verloederde tuinen

De Gemeenteraad van Ridderkerk heeft een motie aangenomen voor de aanpak van verloederde tuinen. De Combinatie doet verslag van de discussie. Aan de orde kwamen onder andere de vragen: wanneer is er sprake van een verloederde tuin; is het niet betuttelend mensen hierop aan te spreken; schuilt er een probleem achter een niet onderhouden tuin? Terecht concludeerde de wethouder dat de overheid niet gaat aangeven hoe in Ridderkerk een tuin eruit moet zien.
Het doet goed dat de Gemeenteraad aandacht heeft voor tuinen, immers een verzorgde omgeving heeft positieve invloed op ons allemaal. Wat mij echter verbaast is dat niet gesproken is, het wordt in ieder geval niet vermeld, over wat het veranderende klimaat betekent voor tuinen, meer perioden van droogte, grotere en vaker voorkomende plensbuien. Het valt me op dat in Ridderkerk nog steeds veel tuinen helemaal dicht-betegeld worden, waarvoor eerst een zandlaag is aangebracht. Met natuurlijk het gevolg dat regenwater de grond niet in kan en overlast op achterpaden en bij buren geeft.
Omdat duidelijk is dat de temperatuur hoger wordt is het voor ons allemaal belangrijk dat er meer bomen, struiken en geveltuintjes zijn, ook in kleine tuinen. De Gemeente Ridderkerk ziet dat ook. Aan de actie Steenbreek zou wel meer en voortdurend aandacht gegeven kunnen worden. TV Rijnmond heeft een programma Jelle's Groene weg, je tuin helpen tegen klimaatveranderingen. Ook op sites als Groene tuin, weinig onderhoud, zijn allerlei tips te vinden. Maar ook de Gemeente kan, zoals andere gemeenten, wat dit betreft meer doen: een gemeentelijke verordening die bepaalt dat slechts een gedeelte van de tuin bestraat mag worden.
Betuttelend of noodzakelijk? Lijkt me een algemeen belang dat vraagt om besluiten en handhaving.

Janneke de Moei

Politiek is zo vermakelijk

Wie had uitgezien naar een stevig debat over de Woonvisie 2021-2026, werd tijdens de raad van afgelopen week teleurgesteld. Vooraf uitgeschreven monologen waarin de Woonvisie qua aandacht moest wedijveren met een SGP motie over voortuintjes.
Björn Ros van GroenLinks vatte de Woonvisie het beste samen: Geen durf. Geen ambitie. Niettemin liet hij zich overhalen er mee in te stemmen, wat opmerkelijk is als men bedenkt dat wethouder Oosterwijk hoogstwaarschijnlijk niet afgerekend kan worden op zijn beloften; niet-ingezeten wethouders keren na één termijn immers zelden terug.
Voor 18Plus was dit toch hét moment om eindelijk eens het “unieke plan” te presenteren dat meer inwoners zicht zou geven op een woning. Helaas. Waar je zou verwachten dat men met het schuim in de mondhoeken het debat zou aangaan voor méér woningen en méér voorrang voor Ridderkerkse woningzoekenden, kwam men niet verder dan een sneu verhaal over de partijkas en “volg ons op social media”. Niks debat, niks inhoud, daar doet men kennelijk niet aan.
Sterker nog, het getuigt van bestuurlijke incompetentie als je uitsluitend op grond van “geen verwensingen op social media” durft te concluderen dat Ridderkerkers kennelijk tevreden zijn met deze Woonvisie.
Ik laat wijselijk in het midden wie of wat verstaan moet worden onder een “verloren burgerraadslid”, maar nog los van het feit dat hier veel inwoners werden geschoffeerd die wél op het concept-plan hebben gereageerd, duidt een gebrek aan reactie uit de samenleving er doorgaans op dat het participatieproces veel minder goed is verlopen dan dat men doet voorkomen.
Edoch, de hoofdprijs voor politiek eufemisme gaat naar het CDA. Waar de Woonvisie eigenlijk niet veel meer is dan een verzameling van goedbedoelde plannen en algemene voornemens, is het mooi gevonden als je al die onzekerheden weet te betitelen als “een open blik”. Politiek is zó vermakelijk!

Peter van Veelen