Cijfers over rol mantelzorgers

Onderzoeksbureau Ecorys heeft in opdracht van MantelzorgNL in kaart gebracht wat de maatschappelijke waarde van mantelzorg is. De bevindingen van deze landelijke studie zijn gepubliceerd in deze rapportage. Deze factsheet omvat een vertaling van de landelijke studie naar de gemeente Ridderkerk.
In de gemeente Ridderkerk zijn op basis van een schatting van MantelzorgNL per jaar circa 14 duizend mantelzorgers actief. In totaal besteden zij circa 4 miljoen uren per jaar aan mantelzorgtaken. De waarde van de tijdsinzet van mantelzorgers wordt geraamd tussen de 40 en 65 miljoen euro per jaar. Zij maken per jaar circa 5 miljoen euro aan kosten om mantelzorg te kunnen bieden. Denk hierbij aan reiskosten, en uitgaven aan extra boodschappen, medicatie en/of zorgattributen. Het vervangen van de mantelzorgers in de gemeente door publieke en private zorg kost tussen de 89 en 122 miljoen euro per jaar.