Bloemrijke dijken
Bloemrijke dijken Foto:

Proef voor biodiversiteit

In de rubriek Buiten gewoon groen vertelt Hollandse Delta iedere week iets over de natuur in onze omgeving. Het waterschap verzorgt veel groen in de polder.
Waterschap Hollandse Delta start een proef met maatwerk voor ecologisch beheer van een aantal proefdijken om zo veilige dijken en meer biodiversiteit te combineren. Maar, wat is biodiversiteit eigenlijk?

Bonte variatie
Biodiversiteit staat voor alle verschillende soorten leven die op aarde aanwezig zijn, hun DNA en ecosystemen. Dit is belangrijk, want dit geeft ons onder andere schoon water, kleding en medicijnen. Biodiversiteit is dus zeer bepalend voor onze eigen manier van leven, nu én later!
Bedreigingen nemen toe
Consumptie, vervuiling en overexploitatie van natuurgebieden nemen toe en zetten de biodiversiteit onder druk. Soorten verdwijnen en ecosystemen raken verstoord. Op den duur zijn schone lucht en een vruchtbare bodem niet meer zo vanzelfsprekend. Daarnaast stijgt de kans op nieuwe ziektes en plagen (zoals de eikenprocessierups). Wij krijgen hier dus ook last van.

Onze bijdrage
Waterschap Hollandse Delta investeert de komende jaren in het verhogen van de biodiversiteit op haar gronden. Door het starten met proeven om deze te vergroten, hopen wij hier ons steentje aan bij te dragen.

Mantelzorg Café van start!

Afgelopen week was de aftrap van het Mantelzorg Café op het Ontmoetingsplein Aafje Reyerheem in Ridderkerk. Onder het genot van een kopje koffie kon men in een ontspannen sfeer met elkaar kennis maken.
Het thema van de avond was 'Gezond oud worden'. Dit werd toegelicht door wijkverpleegkundigen van Aafje, die ook voor geïnteresseerden een gezondheidscheck afnamen. Er was volop ruimte om persoonlijke ervaringen te delen en tips onder elkaar uit te wisselen. De zorgprofessionals van Aafje en Karaat mantelzorg boden een luisterend oor en waren aanwezig om advies te geven waar nodig. Woont u in Ridderkerk en zorgt u voor een 65+ ér? Geef U dan op voor de volgende bijeenkomst van het Mantelzorg Café op het Ontmoetingsplein van Aafje Reyerheem aan de Torenmolen 1. De tweede bijeenkomst is op dinsdag 31 augustus om 14.00 uur ( zaal open 13.45 uur). Tijdens deze middag krijgt men praktische tips voor zorgondersteuning thuis, tiltechnieken, valpreventie en het rijden met een rolstoel /duofiets. Ook zal er ruimte zijn voor ontmoeting en gesprek.Aanmelden kan met een mailtje naar: dheester@aafje.nl.

Brussentraining van CJG

Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Rijnmond start op donderdag 9 september met een Brussentraining voor kinderen uit de BAR-gemeenten. Deze cursus is bedoeld voor kinderen van 7-12 jaar die een broer of zus hebben met de diagnose autisme of ADHD. De cursus is erop gericht om brusjes - broers en zussen van een kind met een diagnose - sterker te maken en te leren praten over wat het betekent om op te groeien met een broer of zus met een diagnose. Ook krijgen de brusjes informatie over de diagnose, zodat zij meer inzicht krijgen in waar het gedrag van hun broer of zus vandaan komt. Daarnaast is er veel ruimte voor ontspanning, plezier maken en onderling (lotgenoten)contact. Voor meer informatie: www.centrumvoorjeugdengezin.nl/bar-brussentraining.