Geluidsoverlast

komt in Ridderkerk steeds vaker voor. Of het nou de buurman in je flat is die boort, een kind dat aanhoudend krijst of een drukke weg: allemaal zorgen ze voor stress. De Ridderkerkse Actiegroep Rotterdamse weg heeft terecht in De Combinatie van vorige week geconstateerd dat het probleem van geluidsoverlast in Ridderkerk “erg groot” is. “Op veel plekken kunnen mensen niet meer rustig in hun tuin zitten”. De actiegroep wijst ook op overlast van motoren met sportuitlaten en te hard rijden. Geluidswetenschapper Tjeerd Andringa verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen weet waar die stress vandaan komt (zie AD 22 mei 2021): “Je lichaam kan zich pas ontspannen als je hersenen registreren dat de omgeving veilig is. Dat doet je brein door te luisteren naar zogenoemde ‘veilige geluiden’ die dieren of mensen maken.”
Drukke snelwegen, borende buren en ook rondzwiepende windturbines horen niet tot die veilige geluiden. “Het deel van de hersenen dat die inschatting (veilig/onveilig) maakt, is een overblijfsel uit de prehistorie. Voor onze voorouders was het extra belangrijk om te weten of er gevaar op de loer lag.”

Standje stress
In onze snelle jachtige en drukke maatschappij worden veilige geluiden steeds vaker gemaskeerd. Daardoor geven je hersenen minder snel een signaal aan je lichaam dat het kan ontspannen. Dat is juist het probleem waar het omgaat volgens Andringa. “Sommige mensen staan daardoor continu en vaak onbewust in standje stress.”

Volksgezondheidsprobleem
Het is daarom belangrijk geluidsoverlast als een volksgezondheidsprobleem te bestempelen. Prima dat de gemeente met het sturen van een brief landelijk aandacht voor de problemen van de Actiegroep Rotterdamse weg heeft gezocht. Maar dan moet er wel echt wat veranderen!
Helpt het stellen van normen? Door het stellen van een bovengrens voor geluid zijn we er zeker niet uit, is Andringa’s opvatting. Onder die grens komen er namelijk steeds meer geluiden bij. “Denk aan het zoemende geluid van een koelkast, een airco, windturbines of industrielawaai. Hoorbaarheid is net zo belangrijk. Sommige mensen zijn hypergevoelig voor het geluid waar ze last van hebben”. Zo horen sommigen het geluid van een windturbine op grote afstand zonder dat een ander dat hoort.
Aanstellers zijn het niet is Andringa’s mening. Neem het serieus en bied hulp als dat kan.

Dick de Winter,
werkgroep Lucht&Geluid

Aanspreken of wegkijken?

De druppel die de emmer over doet lopen! Te zot voor woorden, onacceptabel! Iemand aanspreken op gedrag kan en mag nooit een reden zijn om een mes in je lijf te krijgen!

Het is helaas geen nieuwe ‘Trend’ die aan t ontstaan is. Leefbaar Ridderkerk is het pappen en nathouden zat! Naast de steekpartij van donderdag 29 juli ontvangen wij meerdere signalen dat er jongelui met bedreigingen worden weggestuurd bij de openbare voetbalveldjes. Vorige week zijn bewoners van Slikkerveer bedreigd met stenen, inmiddels hebben wij begrepen dat een soortgelijke actie ook al heeft plaatsgevonden in de wijk Oost. Er zijn daarom ook direct schriftelijke vragen uitgegaan naar het college.

Er mag wel eens openbaar gemaakt worden of er de afgelopen tijd al inzichtelijk is gemaakt welke problematiek er hier in de wijken aan ten grondslag ligt. Het is al een tijd aan de gang of heeft men stil gezeten? Is er duidelijk wat er op de korte en langere termijn gedaan kan worden om dit tij te keren? Er zijn al eens gebieden aangewezen waar preventief gefouilleerd kon worden, wat Leefbaar Ridderkerk betreft wordt dit middel wederom ingezet voor heel Ridderkerk! Het is niet normaal om een mes bij je te hebben en al helemaal niet normaal om hem te gebruiken als je aangesproken wordt!

Karin Kayadoe
Leefbaar Ridderkerk