Ridderkerk Oost bloeit en bruist van de activiteiten

Het Wijk Idee Team Ridderkerk Oost heeft het initiatief genomen om de "Dag Van Oost" te organiseren. Een dag waarin de wijk eens goed in het zonnetje wordt gezet met o.a. een braderie, muziek en sportactiviteiten. De huidige situatie rondom Covid is bekend. Het organiseren van een dergelijk groot evenement is op dit moment niet verstandig, maar wees gerust, de plannen zetten we in 2022 wel door.
Dit betekent niet dat er geen activiteiten worden georganiseerd. Van een aantal bewoners hebben wij een budget aanvraag gekregen voor het organiseren van een Halloweenfeest. Uiteraard gaan we hier budget voor vrijmaken. Ridderkerk Oost wordt spookie.
Net als vorig jaar willen we ook dit jaar de kerstbomenactie gaan organiseren. Een kerstboom in de straat die je met elkaar kan versieren, samenhorigheid en gezelligheid ten top! De eerste contacten met de bloemenjungle zijn er, hou de krant goed in de gaten zodat je op tijd je straatboom kan bestellen.

Inmiddels krijgen we ook verschillende aanvragen voor een BBQ in de straat, natuurlijk maken we ook hier budget voor vrij. Dergelijke evenementen zijn belangrijk en daar helpen we graag aan mee door dit te sponsoren.

Het Wijk Idee Team heeft ook een bijdragen geleverd aan het organiseren van het project 'De Dwars & Co Show'. Een show voor de leerlingen van de basisscholen uit o.a. Ridderkerk Oost. De basisscholen vinden we belangrijk, de jeugd bepaald mede de toekomst van onze mooie wijk en daarom hebben wij met alle scholen in de wijk goed contact. Zo heeft het Wijk Idee Team de opschoon dag gesponsord met bidons en lekkere appels.

Wist u dat het Wijk Idee Team mede verantwoordelijk is voor 100e nieuwe bewoners in onze wijk? Neem eens een wandeling op het pad langs de sloot ter hoogte van de Marsmanstraat en de Oosterparkstraat, daar zijn tientallen nestkastjes geplaatst die allemaal bewoond zijn. De nieuwe “bewoners” hebben een belangrijke taak, zij voorkomen de opkomst van processierups en muggen. Zeg nou zelf, dat fleurt de wijk toch op...

Het Wijk Idee Team heeft als motto, van de wijk, voor de wijk en door de wijk. Heeft u een idee voor een activiteit dat aansluit op onze motto? Mail ons op: witridderkerkoost@gmail.com.

Gerda, Hans en Raymond

Begin op tijd met nadenken over pensioen

Wat kunt u doen als u zo rond de 55 –60 jaar bent en het pensioen begint in zicht te komen. Heeft u straks genoeg inkomen om uw uitgaven te kunnen betalen? Passend bij uw wensen en plannen? Breng het in kaart!
 Als u wilt weten hoe het er financieel uitziet kunt u vrijblijvend de Pensioenschijf van vijf invullen op https://pensioenschijf.nibud.nl/. Neem hiervoor even rustig de tijd. Misschien is het handig om het samen met iemand in te vullen.
Breng ook toekomstige uitgaven goed in beeld zoals woonlasten. Moet er nog veel onderhoud gebeuren en is alles goed geïsoleerd? Hoe staat het met de hypotheek of betaalt u niet te veel huur voor uw woning. Woonlasten zijn een belangrijke uitgavenpost in een huishouden; een vaste last en vaak de hoogste post. Een te hoge woonlast in verhouding tot het inkomen kan leiden tot financiële problemen.

Inventariseer de maandelijkse uitgaven en bepaal wat de uitgaven minimaal zouden kunnen zijn als u met pensioen gaat. Dan geeft zicht op wat u kan besteden en misschien kan besparen. Goed om te weten: na de AOW-leeftijd betaalt u minder sociale premies en belastingen. Hierdoor houd u netto meer over van het bruto inkomen. Er zijn nu veel discussies over pensioenfondsen en over wat mensen gaan ontvangen.

Op de website van www.mijnpensioenoverzicht.nl kunt u zien wat u al aan pensioen hebt opgebouwd en wat het te verwachten pensioen is. Met uw DigiD kunt u inloggen. Heel belangrijk is dat u dit overzicht controleert of alle werkgevers waar u hebt gewerkt er bij staan, anders loopt u pensioen mis. Na uw pensioen kunt u natuurlijk als u wilt (deels) blijven werken. Het levert extra inkomsten op.

Kortom, wees ervan bewust dat er een tijd komt dat uw financiële situatie wijzigt, sowieso op uw laatste werkdag. Probeer het zo voor elkaar te hebben dat u op een prettige manier verder kan met uw leven.

Wilt u contact opnemen, mail gerust.

Wim van der Linden (wimvdlinden@live.nl )

Arianne Ripmeester (pvda.ripmeester@live.nl)