Voedselbank zet stap naar winkel met keuzevrijheid voor alle cliënten

FoodCompany Ridderkerk krijgt de rol van sociale supermarkt van de Voedselbank. Dat betekent dat er op termijn gestopt wordt met de verdeling van voedselpakketten. Klanten van de Voedselbank kunnen straks zelf de producten kiezen die ze willen.
"We willen af van de kratten met voor iedereen dezelfde inhoud. We willen iedereen laten kiezen tussen rijst of pasta, vlees of vis en de groenten die we, natuurlijk afhankelijk van het aanbod, kunnen bieden” zegt Rob Boswinkel, directeur van de Voedselbank Rotterdam. In de stad werd vorig jaar oktober de eerste supermarkt van de Voedselbank geopend. De winkel aan de Mathenesserweg kwam in de plaats van vier verdeelpunten. "We hebben nu 30 uitdeelpunten. Onze inzet is om dat te veranderen in zes of zeven winkels, waar de mensen zelf hun voedselpakket kunnen samenstellen” licht de directeur toe. Onder de huidige verdeelpunten van de Rotterdamse Voedselbank zijn er zes buiten de gemeentegrens, waaronder het zestien jaar geleden gestarte uitgiftepunt in Ridderkerk. Ook deze zullen stapsgewijs verdwijnen met de realisatie van de winkelplannen. "Voor de rond honderd cliënten die er nu zijn zullen wij geen supermarkt in Ridderkerk beginnen. De FoodCompany kan hier voor de klanten wel in voorzien. De werkwijze van deze winkel is precies wat wij ook voor ogen hebben” stelt Boswinkel.
De Ridderkerkse FoodCompany is voor deze nieuwe rol volledig geaccrediteerd. De stichting is nu lid van de vereniging Voedselbanken Nederland en mag zich officieel Voedselbank Ridderkerk noemen. "Als FoodCompany blijven we daarnaast wel meer dingen doen om voedselverspilling tegen te gaan” zegt oprichtster Miriam Renzen, die al eerder inzette op lokale samenwerking voor voedselhulp. (vervolg op pagina 5: Geen achteruitgang voor cliënten)