Bart Deurloo verliest de greep op de rekstok in Tokio
Bart Deurloo verliest de greep op de rekstok in Tokio Foto:

Bart Deurloo grijpt mis in olympische rekstokfinale

Familieleden, vrienden en voormalig clubgenoten van de Ridderkerkse gymnastiekvereniging OKK zaten dinsdagmiddag gespannen voor de buis: zou het Bart Deurloo lukken om een olympische medaille in de wacht te slepen in de rekstokfinale?
De 30-jarige Deurloo wist zich ruim anderhalve jaar geleden te plaatsen voor deze eindstrijd. Hij was in Tokio de laatste turner die zijn kunsten mocht vertonen. De kans op plek bij de eerste drie groeide met de fouten die voor zijn aantreden werden gemaakt. Drie van zijn zeven concurrenten grepen mis en werden door hun val kansloos voor eremetaal.
Helaas overkwam Ridderkerks trots dit ook. De bij OKK begonnen turner vond kort in zijn oefening onvoldoende grip. Na zijn tweede vluchtelement moest hij een valpartij slikken. Daarna demonstreerde Deurloo dat hij met zijn moeilijkheidsgraad een hoge jurywaardering had kunnen krijgen, zij het dat ook zijn landing van zijn afsprong niet foutloos was.
Bart moest het uiteindelijk doen met 12.266 punten , waarmee er niet meer in zat dat een zevende plaats. Toch kijkt hij met trots terug op zijn optreden op het hoogste podium: “Ik heb de finale gehaald, een olympische finale. Dat was een droom die uitkwam. Daar mag ik tevreden over zijn. Anderen staan hier niet.”