Het OKK-boekje in de reeks van Stichting Oud Ridderkerk
Het OKK-boekje in de reeks van Stichting Oud Ridderkerk Foto:

OKK in de Oudheidkamer

Nog tot 11 september is in de Oudheidkamer de tentoonstelling over "125 jaar OKK Ridderkerk” te zien. Voor deze expositie zijn oude materialen, veel foto's en knipsels uit de historie van de Ridderkerkse gymnastiekvereniging verzameld.
Bij de tentoonstelling verschenen is ook een boekje over de geschiedenis van "Gymnastiekvereniging Oefening Kweekt Kracht”. Hierin wordt verteld hoe het Ridderkerks oudste sportvereniging in de loop der jaren is vergaan. De vroege historie kon worden belicht omdat het de club is gelukt om vier boeken met handgeschreven notulen te bewaren, waardoor veel bekend is over OKK in het begin van de vorige eeuw. De oudste notulen van de in 1895 opgerichte club gaan terug naar 1901. Daarin staat dat er aan rek en ringen wordt gewerkt. Ook kan er uit op worden gemaakt dat alle toestellen en voorwerpen eigendom waren van oprichter Hendrikus Johannes Romeijn.
Voor het boekje zijn veel andere leuke feiten opgediept uit de notulen vanaf de jaren dertig tot heden. Ook zijn OKK-leden voor de verhalen geïnterviewd. "Niet alleen de geschiedenis van onze vereniging is hierin beschreven. Er is ook aandacht voor de ontwikkeling van de turnsport en vele andere aspecten die aan het verenigingsleven verbonden zijn” aldus het bestuur van OKK.
Het boekje is voor € 4 te koop bij de balie van de Oudheidkamer. De tentoonstelling in het museum aan de Kerksingel 26 kan bezocht worden op woensdag t/m zaterdag tussen 13.30 en 16.30 uur.