Er wordt gebaggerd en gemaaid voordat er weer wordt ingezaaid
Er wordt gebaggerd en gemaaid voordat er weer wordt ingezaaid Foto:

De vijf dagen-regeling

Waterschap Hollandse Delta vertelt in deze rubriek Buiten gewoon groen over de natuur in hun werkgebied. Deze week belichten we de vijf dagen-regeling.
In het gebied van waterschap Hollandse Delta werken we samen aan een gezonde balans tussen economie en ecologie. Daarom heeft het waterschap de zogeheten vijf dagen-regeling. Wat is dat?

Baggeren of maaien
Agrariërs die net hebben geoogst en hun akker direct weer willen inzaaien, vragen het waterschap de sloot of slootkant naast hun perceel te baggeren of te maaien. Het waterschap en de aannemer voeren dit dan uit binnen vijf werkdagen. Dit heet de vijf dagen-regeling. Zo hoeft het waterschap niet meer over het pas ingezaaide land.

Waterafvoer na piekbuien
Sloten moeten breed en diep genoeg blijven. Voor de afvoer van regenwater uit de polder bij piekbuien. En voor de aanvoer van water voor de akker bij droogte. Door te baggeren en te maaien komt er meer zuurstof en licht in de sloot. Dat is goed voor de planten, vissen en andere waterdieren.

Overzicht aannemers
De akkerbouwer heeft over de vijf dagen-regeling ook rechtstreeks contact met de aannemer. Een overzicht van aannemers per regio vinden tuinders op www.wshd.nl/onderhoud-sloten-en-singels.

LEZERS SCHRIJVEN

Verloederde tuinen (2)
In reactie op het eerdere stukje over dit onderwerp kwam onder andere de vraag of ik meen dat er in Ridderkerk betere mensen wonen dan elders. Natuurlijk niet! We zijn allemaal van de zelfde lap gescheurd en goed, slecht of beter is niet aan mij. Bovendien gaat het niet om de mens, maar om de wooncultuur.
Het maakt mijns inziens wel degelijk verschil waar je roots, je familie en je sociale basis ligt. Een tante, een buurman, iemand die je van oudsher kent, die met een zeker gezag of vrijmoedigheid kan zeggen: “joh, haal eens een snoeimes door je tuin. Dit is geen gezicht!” Iemand uit de eigen contreien die je leert dat rommel niet op straat of de balustrade, maar in de prullenbak hoort. Dat je grof afval naar de milieustraat brengt en niet in de Gorzen of het Waalbos dumpt. Een opa die z’n kleinzoon bijbrengt dat een mes bij je dragen helemaal niet stoer is. Een omgeving die het verschil weet tussen kattenkwaad en vernieling. Kortom, de goedmoedigheid van een dorp, waarin we elkaar aanspreken. De sociale cohesie die in de stad vaak ontbreekt. Als gevolg van de grote instroom van niet-ingezeten met een andere attitude, gaat echter een sfeer ontstaan dat wegkijken veiliger wordt.
De lokale politiek moet zich toch echt eens gaan afvragen of die Regionale Woningbouwafspraken nu wel zo goed uitpakken. Met de mond belijden het “dorpse karakter van Ridderkerk te willen bewaren” is leuk in verkiezingstijd, maar breng dat nu eens in praktijk! Zeg een keer “tot hier en niet verder” in de regio, provincie en MRDH. Ridderkerk kent een overvloed aan woningzoekenden. Ga, in plaats van driekwart van elders toe te laten, die nu eerst huisvesten. Dat zijn nee, geen betere mensen, maar passen wél beter.

Peter van Veelen