Ontwerpbestemmingsplan Oosterpark roept veel verzet op: minimaal 22 zienswijzen ingediend

Ingezonden door Burgerinitiatief 3VO.Biotoop

In de media heeft u het afgelopen jaar veel kunnen lezen over de plannen van de Gemeente Ridderkerk om het Oosterpark aan te passen. Enerzijds informatie van de Gemeente Ridderkerk en anderzijds veel ingezonden brieven van inwoners die bezwaar hadden tegen de plannen.
De gemeente heeft voor de herinrichting van het Oosterpark drie aanleidingen aangedragen:
- Het plaatsen van het geluidsscherm in het Oosterpark evenwijdig aan de A15
- Het vergroten van de accommodatie van Honkbal- en Softbalvereniging de Rowdies
- De noodzaak om het park te vernieuwen, omdat het te weinig diversiteit vertoont en verwaarloosd is.

Gebruikers van het park hebben middels een enquête aangegeven op welke wijze zij het park zouden willen verbeteren en burgers, individueel of deel uitmakend van een bewonersvertegenwoordiging hebben op diverse momenten aangegeven hoe zij het park vorm zouden willen geven.
Je zou verwachten dat dus alles in het werk is gesteld om een plan te maken, waar vrijwel iedereen gelukkig mee kan zijn. Toch is dat niet het geval. Er zijn namelijk wel veel inspraakronden geweest, maar er is erg weinig gedaan met de wensen van de deelnemers daaraan. Het resultaat is dat er nu een plan ligt waar nog heel veel bezwaren tegen bestaan.
De politiek doet dit af met: “we kunnen het niet iedereen naar de zin maken”, maar dat vinden wij een dooddoener. Men zegt immers niet hoeveel procent van de geïnteresseerden wel gelukkig is met de plannen. Wij vermoeden dat er meer tegenstaanders dan voorstanders zijn van de huidige plannen.
Dat het plan vrijwel ongeschonden door de Gemeenteraad is aangenomen, zegt daarbij ook niet veel. Het betekent vooral dat de politieke lobby door de coalitiepartijen succesvol is geweest, maar wie de Raadsvergaderingen heeft gevolgd heeft ook veel kritiek gehoord. Slechts op één punt is het plan aangepast en dat is dat het College heeft besloten de geplande Rietput te laten vervallen.

Inmiddels zijn de plannen vastgelegd in een Ontwerpbestemmingsplan, dat nodig is omdat het bestaande bestemmingsplan niet meer op alle fronten passend is. Het plan lag van 4 juni tot en met 15 juli ter inzage en burgers konden in deze periode hun visie geven op het plan. In ambtelijke taal heet dit een Zienswijze. We hebben getracht te achterhalen hoeveel Zienswijzen er zijn ingediend. Onze teller is uitgekomen op 22, maar waarschijnlijk zijn het er meer.
Alle raadsleden hebben de mogelijkheid, wij zouden liever zeggen de verplichting, de Zienswijzen in te zien en te beoordelen of de gemaakte opmerkingen terecht zijn en of aanpassing van de plannen noodzakelijk of gewenst is. Het college van B&W brengt daartoe in de regel een advies uit.

3VO.Biotoop heeft de 22 ontvangen zienswijzen geanalyseerd en geteld welke argumenten in de Zienswijzen het meest zijn genoemd. Vervolgens is daarvan een overzicht gemaakt. Het meest genoemde bezwaar betreft de in het plan gekozen locatie voor het nieuwe Honkbalveld van de Rowdies. Maar liefst 83% van de inzenders maakt hiertegen bezwaar en vooral omdat hierdoor een deel van het Essenlaantje moet verdwijnen, omdat het fietspad over het Essenlaantje moet vervallen en omdat de uitbreiding van de Rowdies het Oosterpark in twee delen splitst. Enkele indieners hebben ook een alternatief plan ingediend waarbij de consequenties minder ernstig zijn. Ook zijn er veel bezwaren tegen overmatige en onnodige bomenkap.

Uit het overzicht is ook duidelijk te zien, dat het inzenden van Zienswijzen niet georkestreerd was. Immers de Zienswijzen zijn (vrijwel) allemaal anders en de argumenten van de diverse inzenders verschillen veel. We spreken de hoop uit dat onze volksvertegenwoordigers in de Gemeenteraad oor en oog hebben voor de argumenten in de verschillende Zienswijzen en dat in ieder geval een oplossing gezocht zal worden voor de meest genoemde bezwaren.

Zoals de planning nu is, wordt er een besluit genomen over het Bestemmingsplan in de Raadsvergadering van 16 oktober. Voorafgaand daaraan wordt het onderwerp ook op de agenda verwacht bij de Commissievergadering “Samen Wonen” op 30 september. De vergaderingen zijn voor iedereen via de website van de gemeente Ridderkerk te volgen.

Veel informatie over de onderwerpen waarmee 3VO.Biotoop zich bezighoudt om de leefbaarheid van de bewoners van Ridderkerk te vergroten, kunt u terugvinden op onze website: www.3vobiotoop.nl. Als u onze supporter wilt worden, dan stellen wij dat zeer op prijs. U kunt zich via de contactpagina op onze website aanmelden. Het kost u niets en het schept ook geen andere verplichtingen. Als dank voor uw supporterschap zullen wij u regelmatig op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Via de website kunt u ons ook benaderen met vragen of opmerkingen die betrekking hebben op onze activiteiten.