De Nederlandse taal leren in de bibliotheek
De Nederlandse taal leren in de bibliotheek Foto:

Lezen en schrijven met wereldrecepten

Van 6 t/m 12 september is de jaarlijkse landelijke Week van Lezen en Schrijven met aandacht voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. In Ridderkerk is hier ook aandacht voor.
“We hebben gekozen voor het thema Wereldgerechten van Wereldburgers. We gaan hier bij de taalactiviteiten van begin tot eind september over praten. Ook gaan we de favoriete recepten van alle cursisten verzamelen. Het is een universeel onderwerp, want wie houdt er nu niet van (praten over) eten?” vertelt netwerkcoördinator basisvaardigheden Suzanne Vonk.
De recepten worden verzameld en er worden receptenkaarten van gemaakt. Deze kaarten zullen tijdens de Week van het Nederlands in de bibliotheek of gemeentehuis geëxposeerd worden. “Kom tegen die tijd vooral eens kijken en kookinspiratie opdoen!” zegt Suzanne enthousiast.

Taalpunten
Verder zullen begin september de Taalpunten in de gemeente Ridderkerk officieel worden geopend door wethouder Laurens Franzen. Bij de Taalpunten kunnen inwoners en professionals terecht voor informatie over activiteiten op het gebied van taal, computer en rekenen. Daarnaast wordt een podcast opgenomen over basisvaardigheden en zijn er workshops voor vrijwilligers en professionals. "Ook organiseren we in Ridderkerk in oktober een bijeenkomst om vrijwilligers te werven. Vooral jonge vrijwilligers zijn van harte welkom! De mensen die de Nederlandse taal leren zijn vaak jong en vinden het leuk om leeftijdsgenoten te ontmoeten” aldus Suzanne. Het Taalpunt in de bibliotheek in het gemeentehuis is elke dinsdag open van 13.00 tot 16.00 uur. Voor meer informatie: taalpuntridderkerk@debibliotheekaanzet.nl of 088-2425050.