Voorkomen moet worden dat sloten dichtgroeien
Voorkomen moet worden dat sloten dichtgroeien Foto:

Maaironde voor sloten

In de rubriek Buiten gewoon groen vertelt Hollandse Delta iedere week iets over de natuur in onze omgeving. Het waterschap verzorgt veel groen in de polder.
Waterschap Hollandse Delta start deze week met het maaien van sloten voor goede water aan- en afvoer in onze polders. Om te voorkomen dat sloten dichtgroeien, moeten waterplanten worden gemaaid. Dit doen wij twee keer per jaar. Begin september starten wij met de tweede ronde.

Doorstroming van water
Alle sloten van het waterschap worden tussen september en december schoongemaakt, zodat het regenwater er na stevige herfstbuien goed doorheen kan stromen. Bij het schoonmaken wordt het midden en diepste deel van de bodem gemaaid. Langs de oever blijft een strook riet staan, dat is goed voor de biodiversiteit en waterkwaliteit.

Tractor of maaiboot
Het schoonmaken van de sloten wordt gedaan met een tractor vanaf de kant of met een maaiboot vanaf het water. Het maaisel komt op de kant te liggen. De eigenaar van het perceel langs een sloot is ontvangstplichtig voor het maaisel. Dit betekent dat deze grondeigenaren verplicht zijn om het vrijkomende maaisel te ontvangen.

Nieuw college voor waterschap

Het algemeen bestuur van waterschap Hollandse Delta, de Verenigde Vergadering, heeft in de extra vergadering van dinsdag 31 augustus 2021 een nieuw college benoemd. Heemraden Henk van der Drift (fractie ‘bedrijfsgebouwd’, categorie Geborgde zetels) en Harry Wagemakers (fractie Groep Wagemakers-Kweekel, categorie Ingezetenen) vormen nu samen met dijkgraaf Jan Bonjer het dagelijks bestuur van waterschap Hollandse Delta.
Er zijn nu nog twee vacatures in het college te vervullen.  In de vergadering van mei had de VV al besloten dat in het geval van onvoldoende benoembaar geachte interne kandidaten, het al betrokken externe bureau op zoek gaat naar externe kandidaten. Deze procedure wordt nu voor de twee resterende vacatures opgestart.

Hoge cultuurhistorische waarde voor Joriskerk

(vervolg van voorpagina) Aan de gemeente is gevraagd om een andere ontwikkeling op deze locatie van de Sint Joriskerk mogelijk te maken. Het college wil nu samen met het parochiebestuur bekijken welke delen van het kerkgebouw van cultuurhistorische waarde zijn en ingepast zouden kunnen worden in een toekomstige ontwikkeling.
Op de Cultuurhistorische Waardenkaart, die vier jaar geleden in opdracht van de gemeente is opgesteld door Dorp, Stad & Land, is aan de Sint Joriskerk “een hoge waarde” toegekend. Vooral het verzonken reliëf van Sint Joris boven de entree en de glas-in-beton gevels worden als bijzonder genoemd.
Op basis van de huidige situatie zal gemeente Ridderkerk niet overgaan tot het aanwijzen van het kerkgebouw als gemeentelijk monument. De gemeente gaat na hoe het proces om te komen tot een herontwikkeling het beste kan worden ingericht. Het parochiebestuur heeft de gemeente laten weten een inbreng te willen blijven leveren aan de op te stellen Kerkenvisie. De gemeente heeft hiervoor veel waardering.
Eind september zitten gemeente en parochiebestuur opnieuw om de tafel om de voortgang van de plannen voor de locatie van de Sint Joriskerk te bespreken.