Ard Schenk (rechts) schudt Cees Steketee de hand!
Ard Schenk (rechts) schudt Cees Steketee de hand! Foto:

Ard en Ceessie

Zaterdag 12 juni 1971
Het is zaterdagavond circa 19.30 uur. Dit ongebruikelijke tijdstip voor een voetbalwedstrijd heeft warempel meer dan 2500 toeschouwers naar ‘Het Gemeentelijk Sportpark' gelokt. Het Ridderkerks elftal zou vanavond oorspronkelijk aantreden tegen een selectie van eredivisie-spelers waaronder enkele Feyenoord-prominenten. Tsja, en topspelers van het in deze tijd, ongekend succesvolle Feyenoord vallen nu eenmaal niet elke week te bewonderen in Ridderkerk. De voorverkoop bleek reeds een daverend succes. Dik duizend mensen hadden al een kaartje bij zowel boekhandel Sanders (op de locaties Ridderkerk en Bolnes) als bij sigarenhandel Bakker in Slikkerveer aangeschaft. De entreeprijzen? Vijf gulden voor volwassenen, een ‘knaak' voor de aow-ers, en drie kwartjes voor de kinderen. En de baten? Allemaal voor het goede doel: de Commissie Vakantiebesteding Ridderkerk. Maar de initiatiefnemers Fred Helderman en Aart van Dijl krijgen begin deze week een bittere pil te slikken. Feyenoord's voetbalmanager Guus Brox is niet van gisteren. Guus is er hoogstpersoonlijk voor gaan liggen dat ‘zijn' spelers voor zo'n potje worden opgeroepen. Het is te link om eventueel geblesseerd te raken voor het nieuwe seizoen. Geen Rinus Israël, Wim van Hanegem, Wim Jansen of Coen Moulijn in Ridderkerk. Poeh, dat zal me schakelen geweest zijn voor de organisatoren. Maar Fred Helderman was natuurlijk wél een mannetjesputter! Lelijke strepen door de rekening wegpoetsen… dáár was Fred een meester in! Hals over kop moest aan een gerepareerde selectie worden gewerkt. Zoiets komt aan op netwerken en goede relaties. Het resultaat? Met o.a. eredivisie-topschutter Ruud Geels, Holland Sport Iconen Hans Dorjee en Frans van der Heide én Go Ahead toppers als Nico van Zoghel, André van der Ley en Ridderkerker Henk Warnas stond de organisatie niet in hun hemd. En gelukkig gaf er toch óók nog één Feyenoord-prominent acte de précence, namelijk: Theo Laseroms, alias Theo de ‘tank'. Theo bestierde een drankenservicezaak aan de Kerkweg (trouwens ook een succesvol voorverkoopadres voor tickets) en treedt vandaag op als coach van het ‘prof-elftal'. En dan zijn we zo'n beetje aanbeland bij het foto-moment. Kennelijk had de organisatie vanwege het afzeggen van de Feyenoord-elite nog wat centjes over voor een stuntje. Niemand minder dan de op dát moment tweevoudig wereldkampioen allround schaatsen Ard Schenk zou om 18.30 uur de aftrap verrichten. Maar ook deze stunt dreigt in eerste instantie in het honderd te lopen. Hoewel bijtijds uit Anna Paulowna vertrokken gooit de openstaande brug bij Dordrecht roet in het eten. Ik ga er vanuit dat Ard, initiatiefnemer Helderman ergens vanuit een telefooncel, van zijn vertraging op de hoogte heeft gebracht. En dus werd Ard's aftrap een uur (nú bij aanvang 2e helft), verlaat! En hier staat-ie dan, weliswaar met de rug naar de camera, maar ga er maar aanstaan als fotograaf om tussen zoveel gebiologeerde kinderogen de juiste prent te schieten. Hij drukt hier de hand van een andere Ceessie met wie Ard doorgaans het illustere duo Ard en Keessie (Verkerk) vormde, namelijk Cees Steketee. Links, met de bal in de hand staart Slikkerveer-verdediger Leen de Ruiter de schaatskoning vol bewondering aan. Het zou trouwens een onvergetelijke juni-avond worden. De volop voor de winst gaande profs namen binnen het kwartier de leiding. Maar kort voor rust schat Rijsoord-speler Dammes Dorsman een voorzet van RVVH-er Kees Steketee op juiste waarde, 1-1. En na de thee neemt Slikkerveer ‘krullebol' Cor van Driel, een voorzet van RVVH-er Cees den Hartog, zelf ineens op zijn ‘schaats' waarna de bal achter een verbouwereerde Go Ahead keeper Nico van Zoghel ploft. Dat hebben die mannen uit de eredivisie niet leuk gevonden. En Ard? Hij had een lamme hand van het handtekeningen zetten en klûnde zich op z'n lakschoenen door de opdringerige, jonge fans heen, richting uitgang. Hij had namelijk nog een schnabbel deze avond. Of hij daar op tijd was verteld het verhaal niet. Maar twee valse starts achter elkaar waren zeldzaam in Schenk's loopbaan.

Henk Sterkenburg