Foto:

Komt tijd, komt raad!

Mensen vragen weleens aan mij, hoe bevalt het nu in de raad? Is het wat je ervan had verwacht? En lukt het in combinatie met die drukke baan van je en jouw gezin? Want naast mijn baan ben ik ook nog actief als trainer bij trimclub Antilope en help ik af en toe voetbalclub SV Slikkerveer.
Tja, dat is een vraag die best lastig is te beantwoorden. Ik begin altijd met te zeggen dat ik er absoluut geen spijt van heb de keuze te hebben gemaakt om raadslid te worden. Ik doe dat namelijk echt met plezier, kan ik u zeggen.
Maar mijn gezin komt altijd op de eerste plaats! Als het namelijk thuis goed gaat, gaat het elders ook goed. Even over mijn gezin. Ik ben daar erg trots op, waarbij mijn vrouw en ik een mooie rolverdeling hebben in wie wat doet. Ik werk en zit in raad, mijn vrouw Jeanette is full-time moeder en is er altijd voor onze kinderen en dus de stabiele factor in ons gezin. Daarnaast ben ik een trotse vader en wekelijks supporter van onze voetballende zoon Vico en van onze dansende dochter Maylin. Tevens hebben we met Maylin de eerste Kinderburgemeester in huis, een ‘taak’ die ze met veel plezier doet.

Raadslid zijn, is denk ik, de meest onderschatte functie die er bestaat. De mensen hebben er wel een mening over, maar vaak geen weet van. Ik schrik soms weleens van uitingen over raadsleden. “Jij zit toch in de raad, kun je dit of dat niet even regelen?” Ik neem het ze niet kwalijk, want wees eens eerlijk. Wie van u als lezer verdiept zich nu echt in de Ridderkerkse politiek? De meesten van u verdiepen zich pas in politiek, als u zelf ergens hinder van of een belang bij heeft. Vaak blijft het dan bij dat onderwerp, de overige politieke punten weet u niet. Ik herken dat van mijzelf, voordat ik de politiek in ging. Bij nieuwe verkiezingen gaat men zich vaak pas op het laatste moment inlezen en/of stemt op een gevoel wat wordt ingegeven. Maar waar is dat gevoel nu echt op gebaseerd? Door aardige mensen, leuke activiteiten die worden georganiseerd, geloofsovertuiging of echt door inhoud en waar een partij voor staat?

Zelf heb ik me in 2018 verkiesbaar als raadslid gesteld om mede invloed te kunnen hebben op zaken die spelen in Ridderkerk, welke in mijn ogen beter moeten en kunnen! Echter is het niet zo dat je als raadslid een doorslaggevende factor bent, om zaken gedaan te krijgen. Je moet het doen met de totale raad die voor de betreffende periode is gekozen, met daarbij de rol van coalitie, oppositie en die van het college. Kortom de samenwerking met elkaar daarbij. Er is veel leeswerk, debatstukken schrijven, vergaderingen / bijeenkomsten bijwonen en informatie ophalen bij inwoners over zaken die spelen of niet goed gaan. Kortom daar dus oog voor hebben als volksvertegenwoordiger.

Helaas constateer ik ook in deze periode als raadslid dat niet alles verloopt zoals gehoopt. Terugdenkend aan de beslissing over het geluidsscherm in West bijvoorbeeld; vind ik het nog steeds onbegrijpelijk dat de meerderheid van de raad gekozen heeft om dit gat te dichten. Ik noemde het zelf in mijn bijdrage het placebo-effect. Zoveel geld uitgeven (ruim 1 miljoen euro) voor een piepklein groepje mensen, welke overlast ervaart van geluid wat werkelijk ‘onhoorbaar' minder wordt bij het plaatsen van een scherm. Los het dan gewoon op bij de woning zelf, tref daar een technische maatregel. Uit rapporten blijkt dat een scherm nauwelijks bijdraagt. Ondanks een volle tribune met bewoners die tegen het scherm waren, wordt dus gekozen voor een placebo. Het gaat absoluut niet helpen, maar geeft een goed gevoel voor een klein groepje mensen! Hetzelfde geldt voor dat belachelijke gouden lijntje op het Koningsplein. Wel een heel duur kunstwerk om het plein op te leuken. En wie valt het gouden lijntje eigenlijk op?...

Dit zijn een aantal voorbeelden waarbij je jezelf niet moet verleiden om negatief te worden over de minimale invloed die je soms hebt als raadslid. Want als je daar niet tegen kunt, moet je de raad niet in gaan.

Een fijne fractiepartij helpt wel enorm om te relativeren. Onze fractie van Leefbaar is een fijne club met mensen, waarmee we goed kunnen relativeren. Als we zien dat we er alles aan gedaan hebben, elkaar en de burgers recht in de ogen kunnen kijken, dan is dat het belangrijkste.
Met de komende verkiezingen in het vooruitzicht richten we ons weer op nieuwe punten en houden de energie vast van de zaken die we wel hebben gerealiseerd. Dat helpt natuurlijk enorm om je in te blijven zetten met elkaar voor een leefbaar Ridderkerk, maar makkelijk is het niet altijd. Zeker ook omdat uitvoering van beslissingen in het politieke landschap echt lang duurt!

Maar komt tijd, komt raad.

Michel Ouwens,
raadslid Leefbaar Ridderkerk.