Marten Douma bij de onthulling van de "Douma-zaal"
Marten Douma bij de onthulling van de "Douma-zaal" Foto:

'Met goede moed' door tot het einde

Met het overlijden van Marten Douma is de Stichting Oud Ridderkerk een belangrijke motor kwijtgeraakt. Bijna 43 jaar droeg hij actief bij aan de vorming van de collectie en de rol die de Oudheidkamer heeft gekregen. Vanaf 1997 trok hij de stichting als voorzitter.
In de jaren ervoor was hij tien jaar secretaris en actief binnen de werkgroepen “collectie beheer”, “wisseltentoonstellingen” en “sponsoring en promotie”. Douma, die vorige week op 79-jarige leeftijd overleed, was niet eens een geboren Ridderkerker. Zijn wieg stond in Delft. Hij kwam naar Ridderkerk toen hij een aanstelling kreeg bij de afdeling Landmeten en Vastgoed. Mede door dit werk kwam hij in contact met Stichting Oud Ridderkerk. Meerdere malen werd een beroep op hem gedaan voor oud kaartmateriaal of het duiden van de bewoning van vroegere straten.
Voor zijn rol binnen de stichting ontving hij in 2002 een koninklijke onderscheiding. “Mede door zijn inspanningen kon de Oudheidkamer gevestigd worden aan de Kerksingel. Het aantal vierkante meters werd onder zijn voorzitterschap vrijwel verdubbeld" sprak burgemeester Waaijer bij die gelegenheid. Uit waardering ontving hij twaalf jaar later als voorzitter de Jorispenning.

Bescheiden
Als voorzitter verstond Marten Douma de kunst om de vrijwilligers van de Oudheidkamer te motiveren en te waarderen. Hij liet nooit na om bij officiële gelegenheden de belangrijke rol van de vele vrijwilligers te benoemen. Zelf bleef hij bescheiden over zijn bijdragen. Hij vond het niet nodig om zijn naam vermeld te krijgen bij stukken die hij schreef voor de boekjes en andere uitgaven van de stichting. Op de achtergrond lobbyede hij voor nieuwe projecten en de financiering ervan. Douma had daarbij het voordeel dat hij nog altijd ingangen had binnen het gemeentehuis en daarbuiten een groot netwerk had opgebouwd. Hij bracht de juiste partijen bij elkaar voor het digitaliseren van oude jaargangen van De Combinatie. Recent herhaalde hij dat met duizenden foto's die vele jaren verborgen waren in het gemeentearchief. Marten Douma wist door zijn werk van het bestaan van deze in de jaren zestig en zeventig gemaakte foto's en vond dat deze in de collectie van de Oudheidkamer thuishoorden. Ze zijn nu allemaal te bekijken in een database op de website van Oud Ridderkerk.

Douma-zaal
Toen hij 40 jaar actief was voor de stichting werd Douma overvallen met een verrassingsfeest in de Oudheidkamer. De ruimte voor wisselexposities werd bij die gelegenheid officieel omgedoopt tot “Douma-zaal”.
Na de lijdensweg van zijn echtgenote Loni, die in 2009 overleed, weigerde Marten Douma chemobehandelingen. Zijn ziekte bleek geen sta-in-de-weg om tot het laatste moment actief te blijven voor de Oudheidkamer. Reden tot klagen zag hij niet. Hij bleef optimistisch met zijn vaste afscheidsgroet: “Houd goede moed”.