De Ja-sticker komt eraan

Vanaf 1 oktober veranderen in Ridderkerk de regels voor de verspreiding van reclamefolders. Wilt u vanaf die datum nog ongeadresseerd drukwerk ontvangen, dan moet u een Ja-sticker op de brievenbus plakken. Heeft u geen Ja-sticker, dan ontvangt u geen folders meer. De gemeenteraad besloot de Ja-sticker in te voeren om papierverspilling en milieubelasting door ongewenst ongeadresseerd reclamedrukwerk tegen te gaan.
Op dit moment wordt in de gemeente nog gebruik gemaakt van de Nee/Nee- en Nee/Ja-stickers. Hiermee kunnen inwoners aangeven dat zij geen ongeadresseerd reclamedrukwerk wensen. Met de invoering van de Ja-sticker wordt het huidige systeem van verspreiding van ongeadresseerd drukwerk omgedraaid. Dit betekent dat ongeadresseerd drukwerk alleen bezorgd mag worden als de bewoner een Ja-sticker op de brievenbus heeft. Zit er geen sticker op een brievenbus? Dan ontvangt de bewoner wel huis-aan-huisbladen, maar geen ongeadresseerd reclamedrukwerk. De Nee/Nee-stickers blijven bestaan voor mensen die ook geen huis-aan-huisbladen willen ontvangen.
Heeft u nu een Nee/Ja-sticker omdat u geen ongeadresseerde reclamefolders wilt maar wel huis-aan-huisbladen? Dan kunt u die gewoon laten zitten.

Ongelezen afval
Ongeadresseerde reclamefolders zijn volgens de gemeente voor veel inwoners een ergernis; zij vragen niet om folders in de brievenbus. Ongeveer 50% van alle folders zou daardoor ongelezen bij het afval belanden. Ook komt jaarlijks nog een deel papier terecht in het restafval. Wethouder Marten Japenga: “De keuze blijft natuurlijk aan helemaal aan de inwoners. Door wel of geen Ja-sticker te plakken bepaalt iedereen zelf of er wel of geen folders worden bezorgd.”

Jonge vogelshow bij Witroka

Op zaterdag 4 september is er weer een jonge vogelshow bij de Ridderkerkse vogelvereniging Witroka.
Het clubgebouw aan de Westmolendijk 99 is hiervoor geopend vanaf 9.00 uur. De keuring van de jonge vogels start om 10.00 uur. Voor het bekijken van de vogels is gelegenheid tot ± 15.00 uur.