Foto:

Los! Laat lopen die bal!

Zaterdag 24 mei 1969
Het is een fraaie lentedag. Opnieuw prijkt op de aanplakbiljetten de derby: Rijsoord tegen RVVH! Ditmaal betreft het een ouderwetse ‘bekerkraker. Nota bene voor de 3e keer dit seizoen ontmoeten de aartsrivalen elkaar. Hercules trok in de competitie tot twee maal toe aan het langste eind. In Ridderkerk werd het 2-0 en in Rijsoord trokken de mannen van trainer Henk den Boer met 2-3 aan het langste eind. Dus moet vanmiddag het kwartje (voor de jongeren: een muntstukje van 25 cent uit de vorige eeuw…) maar eens een keer de kant van Rijsoord opvallen. Althans zo hopen uiteraard de Rijsoordsupporters. En wederom lokt dit Ridderkerks onderonsje bijna 2000 toeschouwers naar het knusse maar inmiddels wel hobbelige hoofdveld van Rijsoord. Voor de pauze is Rijsoord de betere ploeg. Het overwicht levert in de 18e speelminuut een fraaie treffer op van Andries Lagendijk. Die 1-0, koestert Rijsoord en het rustsignaal van de gerenommeerde arbiter Piet Wolfenbuttel klinkt al redelijk muzikaal in menige kraaien-oren. Na de pauze domineert Hercules en krijgt de thuisclub het zwaar te verduren. Met name Rijsoord-goalie Henk Schouten moet al zijn keeperstalenten aanwenden om RVVH van de gelijkmaker af te houden. Maar over deze kwaliteiten beschikt Henk in overvloed. Het brengt ons bij het schitterende fotomoment. Elke voetbalkenner weet wat zich op dit moment afspeelt! Henk Schouten laat zijn armen spreken! ‘Los, laat gaan! Die bal gaat achter’. Iets in die trend moet Henk z’n mede-kornuiten, attent coachend hebben toegeschreeuwd. Bezwerende ondersteuning van beide armen zetten Henk’s juiste inschatting kracht bij. De vier hoofdrolspelers kijken de bal ongetwijfeld na én naast! Een typisch voorbeeld van: luisteren naar wat de sluitpost zegt en uitstraalt en zijn bevel uitvoeren! Voor Schouten lijkt zijn attitude wel op die van een soort van overgave, nadat er iemand heeft geroepen: ‘handen omhoog of ik schiet’. Welnu het is ook een overgave, namelijk: aan de voor het doel langs rollende bal. Beide Rijsoordverdedigers, de snelle en beschaafde mandekker Arie van Antwerpen (2e van links) én verdedigende middenvelder én zwoeger Henk Hartsema (3e van links) staren het speeltuig, dat weldra over de witte achterlijn zal rollen gespannen, maar gebiologeerd na. Rechts zien we het destijds jonge RVVH-talent, de aanvallende middenvelder en stylist Jan Vlasblom. En, oh ja! De formatie van trainer Jan van Isendoorn knikkerde RVVH uit het bekertoernooi want het bleef bij die ene treffer van Andries Lagendijk. Rijsoord had z’n revanche te pakken.

Henk Sterkenburg

Winnaars in de Hoeksche Waard

De prijswinnaars van de viswedstrijd van ERHV De Waal in de Hoeksche Waard waren H. van Vugt, T. van de Ruit, K. van de Berghe, G. de Bruin, W. in 't Veld en J. van Gelder. Komende zaterdag is er weer een wedstrijd in de kerstserie.

Hans van Vugt ving deze schildpad, maar die telde niet mee.