Foto: PL

Minder wipkippen; meer groene beweeg- en ontmoetingsplekken

In Ridderkerk zijn best wat plekken waar kinderen en volwassenen buiten kunnen sporten en spelen. Denk aan de sporttoestellen in de Gorzen en de natuurspeeltuin in het Oosterpark. Of denk aan de twee gemarkeerde hardlooproutes of de jeu de boules baan op het KCR-terrein. En naast deze plekken zijn er vast nog meer mooie voorbeelden te noemen. En laten we al die kleine speel- en beweegplekken in de wijken niet vergeten. De gemeente is bezig om bij veel van deze speelplekken de speeltoestellen te vervangen. Wanneer ik een rondje door mijn wijk loop zie ik daar mooie voorbeelden van. Goed om te zien is dat de nieuwe speeltuinen veel groener zijn dan voorheen én dat er speeltoestellen zijn geplaatst die de fantasie meer prikkelen dan een zielloze wipkip.

Ridderkerkers zijn actief betrokken bij de inrichting van die speel-, beweeg- en ontmoetingsplekken. Regelmatig gaat dat goed: inwoners die vragen om een andere inrichting van een speeltuin worden gehoord en er ontstaat een ontwerp waar iedereen blij mee is. Soms duurt het wel heel lang voordat er beweging komt. Denk aan een initiatief als de pumptrackbaan maar ook het opnieuw neerzetten van een skatebaan. En soms gaat het ook echt niet goed: er is een speeltuin beloofd die uiteindelijk toch niet komt. Dat is een teleurstelling en wat ons betreft niet zo’n goed voorbeeld. Het is fijn wanneer u verhalen als bovenstaande met ons deelt. Het helpt ons om het raadswerk goed te doen.

Er zijn trouwens redenen genoeg om in Ridderkerk te blijven zoeken waar we meer groene beweeg-, speel- en ontmoetingsruimte kunnen maken. In alle onderzoeken waar het gaat om gezondheid en preventie is terug te lezen dat bewegen, buiten spelen en ontmoeten helpt om gezond te blijven, om goed te presteren op school en werk én om gezond oud te worden. In de raad heeft de ChristenUnie aangegeven dat het goed zou zijn om een ruimtelijke norm te gaan hanteren. Denk bijvoorbeeld aan een norm dat iedereen binnen een straal van 1.000 meter rond zijn huis buiten kan sporten. Of dat er binnen de afstand van 200 meter voor elk kind een groene speeltuin is. Dit werd nog niet met enthousiasme ontvangen. Er werd aangegeven dat een norm niet altijd de oplossing is. Misschien is dat zo. Maar het helpt wel om op die manier scherpere keuzes te maken en die ook te verantwoorden.

Wat ons betreft zijn we er niet met de mooie groene beweegplekken aan de rand van ons dorp. De ChristenUnie vindt dat er méér en betere groene speel - en ontmoetingsplekken moeten komen in wijken. Plekken dicht bij je huis. Waar kinderen al op jonge leeftijd zelfstandig naar toe kunnen gaan, waar ouderen makkelijk heen wandelen tijdens een ommetje. Plekken die je elke dag ziet en die daardoor uitdagen om te bewegen. Ook dat is kwaliteit. Hoe die plekken er snel kunnen komen? Door goed naar inwoners te luisteren, nieuwe initiatieven éérst van harte te verwelkomen en dán na te denken hoe je aan verplichte normen kunt voldoen. Dat vraagt een lenige geest. Maar levert wel veel op: een gezond, gelukkig en groen Ridderkerk.

Erna de Wolff
raadslid ChristenUnie