Foto:

Top prioriteit voor digitale veiligheid

De afgelopen maanden word ik steeds gekker van de spammails. Door die grote aantallen ongewenste mails zie ik soms belangrijke wél gewenste mails over het hoofd. Ik weet dat ik niet op de verleidelijke aanbiedingen uit de mails moet klikken, dus blokkeer ik de afzender en verwijder de berichten. Ik weet ook dat die berichten niet alleen heel irritant zijn, maar ook gevaarlijker kunnen zijn dan de meeste mensen denken. Hoe komt de afzender bijvoorbeeld aan mijn mailadres? En: wie is de afzender eigenlijk precies? Dat laatste is vaak niet heel duidelijk te achterhalen. Uit nieuwsgierigheid ben ik opzoek gegaan of meer mensen last van hebben van deze ongewenste berichten. En wat blijkt, ik ben zeker niet de enige.

De Belastingdienst zag een verdubbeling van het aantal phishing-mails, zo staat te lezen op hun website. Deze pittige toename heeft ermee te maken dat veel mensen vanwege corona thuis moesten werken. Ook Europol constateert dat het aantal cyberincidenten sinds de crisis is gestegen doordat iedereen massaal is gaan thuiswerken. De Fraudehelpdesk Nederland zag eveneens gedurende de thuiswerkperiode een verdubbeling van het aantal maandelijkse meldingen.

De COVID-19 crisis laat dus zien hoe belangrijk het is dat digitale diensten goed functioneren en dat mensen kunnen bouwen en vertrouwen op duidelijke overheidsinformatie. De veiligheid en betrouwbaarheid van deze diensten zijn echter niet vanzelfsprekend. Deze maand werd bekend dat klanten van KPN dagen niet konden mailen door een hack. En wat denk je van de cyberaanval bij de Universiteit Maastricht uit 2019, waardoor systemen dagenlang stillagen.
De gemeente Ridderkerk beheert ook allerlei soorten privacy gevoelige gegevens en kan doelwit worden van zo’n digitale aanval. Als onze gemeente niet goed voorbereid is op een échte digitale aanval, zijn we daar allemaal de dupe van. Daarom moet de gemeente ervoor zorgen dat haar ICT volledig op orde is en privacygevoelige informatie van inwoners beschermd is tegen digitale hacks en cyberaanvallen.

Voor de omgang met incidenten in de fysieke wereld bestaan crisisorganisaties en voorzieningen, communicatiestrategieën en regels. Maar volgens de Vereniging van Nederlandse gemeenten ontbreekt dit nog voor incidenten in de digitale wereld. De VVD Ridderkerk pleit dan ook voor een betere voorbereiding op digitale aanvallen. Dit stelt onze gemeente in staat om bij een probleem snel op te treden en de veiligheid en privacy van onze inwoners te waarborgen. We zouden kunnen beginnen met een soort digitale brandoefening om onze paraatheid en aanpak te testen.
Voor de meesten van ons blijft het hopelijk bij irritante spammails en is het voldoende om er niet op te klikken en het bericht te verwijderen. Niet alleen onze fysieke maar ook onze digitale veiligheid moet daarom top prioriteit krijgen. Wilt u de VVD hierover of over andere zaken spreken? Neem dan contact met ons op. Voor mailadressen en telefoonnummers: http://ridderkerk.vvd.nl

Michel Borst
Burgerlid VVD Ridderkerk