Foto: Jos Wesdijk

Weer aan de slag

De vakantie is alweer voorbij en langzaam keert iedereen terug. Ik ben blij dat het leven weer zijn oude gang herneemt. Blij iedereen weer te zien en om me heen te hebben.

Vakantie is leuk, maar nog leuker is het om met z’n allen weer aan de slag te zijn, ons gezamenlijk in te zetten voor Ridderkerk.

Er wordt nog wel veel thuis gewerkt en de praktijk laat zien dat dat ook kan. Ik denk dat we er altijd iets van in stand zullen houden. Het kabinet propageert nu: “Thuis als het kan, op het werk als het moet”. Ik vind dat wel een goede stelregel.

Bruidsparen
Nu de anderhalve meter maatregel van de baan is, is er weer heel veel meer mogelijk. Zo zal ik zelf zo zoetjes aan, vanaf 1 oktober, de bruidsparen weer gaan bezoeken. Althans, de paren die 60 of 65 jaar zijn getrouwd. Vanaf maart vorig jaar kon ik dat niet meer doen. Vooral natuurlijk om onze kwetsbare ouderen niet in gevaar te brengen.

We denken na wat te doen met al die bruidsparen die ik de afgelopen anderhalf jaar niet heb kunnen bezoeken. Misschien iets gezamenlijks, een feestelijke bijeenkomst? Als u daar goede ideeën over heeft hoor ik het graag. Natuurlijk hebben alle bruidsparen wel een prachtig boeket bloemen gekregen, want het blijft wel heel bijzonder als mensen zo’n leven lang bij elkaar mogen blijven.

Ik heb het wel heel erg gemist, die persoonlijke contacten, dus ik ben blij dat het voorzichtig weer mogelijk wordt. Wel voorzichtig, want het virus is nog niet weg. En ik roep iedereen ook op zich te laten vaccineren. Dat blijkt toch de snelste weg te zijn naar een corona-vrij Nederland.

Het handenschudden en die drie zoenen zullen wel tot het verleden behoren. Tegenwoordig geven we elkaar een box, een voetje of een elleboogje. Nou ja, zolang je elkaar daar bij aankijkt, kan dat ook heel betekenisvol zijn.

Gemeenteraad
Ondertussen hollen we richting de gemeenteraadsverkiezingen die op 16 maart 2022 worden gehouden. Alle politieke partijen zijn daar volop mee bezig. Er moet een programma komen, en er moeten kandidaten gerecruteerd worden. Vanaf begin volgend jaar gaat u daar alles van merken. Want daar gaat het natuurlijk om: om het winnen van uw stem.

Ikzelf heb het altijd een geweldige tijd gevonden, die verkiezingstijd, toen ik nog in de politiek zat. Wat is er nou mooier dan knokken voor je idealen? En de mensen daar warm voor te krijgen? Het geeft heel veel nieuwe energie. Dat doet het nog, nu ik boven de partijen sta, of anders gezegd: van alle partijen ben. Ik zie hoe iedereen bezig is te bedenken wat het beste is voor Ridderkerk, haar inwoners, instellingen en bedrijven. Dat gaat wel ergens over!

We gaan het daar in de nabije toekomst veel over hebben met elkaar. Ik hoop in ieder geval dat u mee wilt doen, met het werken aan de toekomst van Ridderkerk. Dat kan in ieder geval door uw stem te laten horen, door te stemmen. U zult het mij vaak horen zeggen de komende maanden!

Anny Attema
burgemeester Ridderkerk