Voor zes prijswinnaars gaat straks de ballon op, scan de QR code om direct mee te doen. Foto:

Met BAR Lokale Media de lucht in

Nu alles weer wat normaliseert vindt BAR Lokale Media, de uitgever van deze krant, een verzetje wel op zijn plaats. Er mogen zes relaties of volgers van het bedrijf mee met een ballonvaart over Barendrecht, Ridderkerk en Albrandswaard. Degenen die graag mee willen vinden op de BAR Lokale Media website alle informatie. Men hoeft zich enkel via onderstaande link in te schrijven voor de nieuwsbrief van De Combinatie. De eerste nieuwsbrief van De Combinatie is vandaag uitgekomen. ,,Met deze activiteit schudden we symbolisch de corona somberheid van ons af en verleggen we het blikveld naar de toekomst.”
www.barlokalemedia.nl/
ballonvaart

Begroting met gunstige cijfers

(vervolg van voorpagina)
De gemeente Ridderkerk heeft voor 2022 een sluitende begroting met ook een gunstig perspectief voor de komende jaren. De begroting voor volgend jaar is volgens wethouder Oosterwijk ‘beleidsarm’.
“We hebben geen minpunten waarmee we het gemeentebestuur na de verkiezingen willen opzadelen. Het nieuwe college zal in staat zijn om eigen keuzen te maken” blikt de rekenmeester vooruit.

Geld voor jeugdzorg
Een positieve ontwikkeling daarbij is dat de grote tekorten op de jeugdzorg steeds meer afgedekt lijken te worden. Een arbitragezaak die de VNG tegen het Rijk aanspande resulteerde in de harde uitspraak dat de regering financieel over de brug moet komen. “Eindelijk! Je kunt geen taken overdragen zonder daarbij ook de financiële middelen te verstrekken” stelt Oosterwijk. In Den Haag staat men nu voor de uitdaging om alle gemeenten met ruim een miljard te compenseren. In de begroting heeft de gemeente al 75% van het te verwachten bedrag mogen opnemen. Over de resterende 25 % zal duidelijkheid komen bij de noodzakelijke herijking van het gemeentefonds.

Taakstelling
De positieve balans van de gemeente betekent niet dat alle uitgaven op hetzelfde niveau blijven. De begroting kondigt een taakstelling voor bezuinigingen van vijf procent aan voor de Stichting Sportservices Ridderkerk. Dat moet de gemeente rond de 100.000 besparen. Eenzelfde bedrag hoopt het college te verdienen door verlaging van de kosten in de aanbestedingen voor de Wmo. Aanpassing in de abonnementstructuur van de Wmo moet ruim 250.000 euro opleveren.

Reclamebelasting
Afgeschaft per 1 januari 2020 wordt de precariobelasting. Er komt reclamebelasting voor in de plaats. Deze belasting wordt geheven over openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg en wordt betaald door degene die een openbare aankondiging plaatst of door degene voor wie een openbare aankondiging is geplaatst.