Een dragon fly, een van de libellesoorten die profiteert van betere waterkwaliteit Foto:

Meten is weten

In de rubriek Buiten gewoon groen vertelt Hollandse Delta iedere week iets over de natuur in onze omgeving. Het waterschap verzorgt veel groen in de polder.
Als waterschap verzamelen we veel gegevens over het water in ons gebied. Welke stoffen komen er in voor, welke vissen zwemmen er, welke waterplanten groeien er, enzovoorts. Die gegevens zijn belangrijk om te bepalen of het goed gaat met het watersysteem.

Waterinsecten
Uit landelijk onderzoek van het kenniscentrum STOWA blijkt dat het met de waterinsecten weer wat beter gaat. Er is een positieve trend zichtbaar in de biodiversiteit. In ons gebied zien we bijvoorbeeld meer soorten kokerjuffers en libellen, en in grotere aantallen. Andere soortgroepen zoals kevers zijn iets afgenomen, maar zij waren voorheen relatief veel aanwezig. Hun afname is dus niet alleen schadelijk. Het leidt juist tot meer balans en meer biodiversiteit.

Waterkwaliteit
De toename van biodiversiteit komt door een betere waterkwaliteit. De afgelopen decennia is de hoeveelheid stikstof en fosfaat in het water gehalveerd. Boeren gebruiken minder bemesting en de rioolwaterzuiveringsinstallaties zijn verbeterd. Het waterschap verbetert de waterkwaliteit via projecten als bloemrijke akkerranden, Bodem als basis, de aanleg van natuurvriendelijke oevers en meer toezicht en handhaving.

INGEZONDEN

Barendrecht zet weer in op weg door boomgaard Rijsoord?

Bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard blijft de gemoederen bezighouden. Wat is er aan de hand? Nieuw Reijerwaard is pas voor 30% bebouwd. Toch constateert de Vereniging Barendrechtse Ondernemers nu al problemen met de interne verkeersstromen. Daarmee wordt het verkeer op Nieuw Reijerwaard zelf bedoeld, bijvoorbeeld langzaam rijdend verkeer tussen bedrijven en vrachtwagens die op de wegen van het bedrijventerrein stoppen en stilstaan. De Barendrechtse vereniging maakt zich ook zorgen over de doorstroom van en naar de snelweg. Hierop heeft het management van bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard, Dutch Fresh Port, opdracht gegeven om de verwachte verkeersmobiliteit wèèr te onderzoeken.

Vorige maand zijn de bewoners geïnformeerd. Alles kwam voorbij zoals de ontwikkeling van knooppunt Ridderkerk en Van Brienenoordbrug maar ook de ontsluiting van het Barendrechtse industrieterrein Ziedewij en de toekomstige Barendrechtse woonwijk Stationspleinen.
Als we kijken naar waar het echt om lijkt te gaan, dan valt op dat twee omstreden opties voor verbetering opeens weer op de agenda zijn gezet: een ontsluiting via de Noldijk en een ontsluiting via de boomgaard langs de Noldijk. En dat zijn juist twee zaken waar bewoners en bijna alle Ridderkerkse raadsleden zich altijd fel tegen hebben verzet. Er liggen heldere uitspraken van rechters.

De hele gang van zaken roept vragen op: worden hier geen problemen gecreëerd? Hoe kan het dat ontsluitingen worden onderzocht waartegen de Ridderkerkse raad nee heeft gezegd? Waarom is de Ridderkerkse raad niet geïnformeerd?
Ik heb die vragen aan het college gesteld. U kunt het nalezen op: www.ridderkerk.pvda.nl.

Een leefbare leefomgeving voor de bewoners van de Rijksstraatweg en het terugdringen van sluipverkeer staat voor ons voorop.

Jilles Soffree
PvdA Ridderkerk