Een avond met veel bootjes op de Waal
Een avond met veel bootjes op de Waal Foto:

In de sfeer van de gondelvaart op Waal

Op zaterdag 18 september jl. was er helaas weer geen gondelvaart in Rijsoord. Oranjevereniging Nederland & Oranje, die dit lichtjesfeest normaliter om de vijf jaar organiseert (en vorig jaar vanwege corona moest uitstellen) kwamen voor de editie van dit jaar opnieuw klem te zitten met de coronaregels. Omdat er tijdens de voorbereiding nog veel onduidelijk was werd al voor de zomervakantie besloten om het evenement niet door te zetten. Ondanks dat viel er afgelopen zaterdag toch van alles te zien en te horen op en rondom de Waal. Diverse versierde en voor de gelegenheid verbouwde vaartuigen hebben rond zonsondergang een ‘vaart’ gemaakt. Er klonk gezellige muziek vanuit diverse tuinen langs de Waal en hier en daar waren er zelfs grote tenten geplaatst, inclusief biertaps. Later op de avond werd ook ouderwets gezellig met de muziek mee gezongen vanaf de bootjes. Velen in Rijsoord kijken uit naar weer een echte gondelvaart. Aan de Oranjevereniging zal het niet liggen.

Zwangerschapsyoga bij In Mind & Body in voormalige huishoudschool

Yogadocente Buse Unlu gaat zich bij stichting In Mind & Body weer inzetten voor een andere groep binnen de yoga: aanstaande moeders. Op woensdag 29 september start zij met een nieuwe reeks zwangerschapsyoga in de voormalige huishoudschool aan de Koninginneweg in Ridderkerk. Bij de 10 lessen wekelijkse lessen is er aandacht voor houding, adem en ontspanning voor tijdens de zwangerschap en de ademhaling tijdens de bevalling. “Door de oefeningen raak je meer vertrouwd met je eigen ademhaling en leer je verschillende ademhalingstechnieken, waarmee je leert hoe je je adem kunt controleren tijdens je bevalling” aldus de yogadocente. De lessen zijn wekelijks van 19.15 tot 20.15 uur. Deelname kost € 75. Gedurende de lessenreeks zijn de dames vrij om mindfulness en meditatie te volgen op de vrijdagochtend. Voor meer informatie en aanmelding: buse@yogaridderkerk.nl of kijk op www.inmindandbody.nl

Actie voor MS-patiënten Benjamin en Claudia

RIDDERKERK - Benjamin en Claudia van der Waal bereiden zich voor op een ingrijpende behandeling in Moskou.
Benjamin (36) en Claudia (30) kregen op jonge leeftijd MS. Door de ziekte wordt hun leven steeds meer beperkt. Het stel probeert zoveel mogelijk te blijven deelnemen aan het sociale leven. "Het wordt echte steeds moeilijker en helaas, is het met MS wachten op nog meer achteruitgang” leggen ze uit. Verschillende MS-patiënten in Nederland hebben al baat gehad bij een stamceltransplantatie en chemo in Moskou. "We hebben contact gehad met meerdere lotgenoten die reeds in Moskou zijn behandeld en die zelfs vooruit zijn gegaan”, vertelt Claudia.
De dossiers van het paar zijn in Moskou bestudeerd. Op basis daarvan zijn ze toegelaten tot een behandeling, die op 22 februari 2022 moet plaatsvinden. In de woonkamer van het paar hangt een fotocollage met daarop de datum '22-02-2022'.
De behandeling is erg kostbaar en wordt niet volledig vergoed door de Nederlandse verzekering. Bovendien hebben ze na thuiskomst nog enige tijd hulp nodig, omdat ze elkaar dan nog niet kunnen helpen. Bovendien moeten ze de eerste periode in isolatie, omdat hun immuunsysteem is uitgeschakeld.
Er is 120.000 euro nodig voor de behandeling van Benjamin en Claudia. Om dat geld bijeen te brengen is door familie en vrienden een stichting opgericht. Deze brengt het geld bijeen met acties en crowdfunding. Zo is er binnenkort een sponsordiner dat inmiddels is uitverkocht. Er is een rommelmarkt gehouden en er worden loten verkocht voor een loterij.
Meer informatie is te vinden op: www.benenclaunaarmoskou.nl.
Benjamin en Claudia vertellen hun verhaal in een korte video. Scan daarvoor de QR-code.