Directeur Kok knipte samen met burgemeester Attema het lint door
Directeur Kok knipte samen met burgemeester Attema het lint door Foto:

'50 jaar Riederborgh' in Oudheidkamer

Het 50-jarig bestaan van Riederborgh wordt luister bij gezet met een tentoonstelling in de Ridderkerkse Oudheidkamer. Directeur Marco Hoek opende deze expositie vorige week samen met burgemeester Attema: "Riederborgh is niet meer weg te denken uit onze gemeente. Ik hoop dat veel Ridderkerkers hier een kijkje komen nemen.”
De expositie in de Oudheidkamer belicht met veel foto's en oude materialen de historie van Riederborgh. "Ooit geopend als wat we toen nog ‘bejaardencentrum' noemden en uitgegroeid tot een prachtig zorgcentrum. Zorg die veel Ridderkerkers is geboden en meerdere malen ook een gouden keurmerk heeft gekregen” aldus burgemeester Anny Attema, die in haar speech ook de aandacht vestigde op de bijzondere ontstaansgeschiedenis. "Door zestien kerken in Ridderkerk is het initiatief genomen tot de oprichting van de Stichting Protestants Christelijk Bejaardenhuis Ridderkerk. Kerken zijn het vaak niet met elkaar eens, maar hiervoor werden de verschillen opzij gezet.”
Volgens directeur Kok heeft Riederborgh in de loop der jaren voor veel mensen een rol van betekenis mogen vervullen. "Naast de bewoners waren er de contacten met de familieleden en dan kom je echt op vele duizenden mensen doe Riederborgh hebben leren kennen.”
De sinds drie jaar voor de zorg verantwoordelijke bestuurder vindt het een bijzondere ervaring dat er nu in de Oudheidkamer een podium voor is. "Iedereen kan nu een kijkje nemen in onze organisatie. Er is veel werk verzet om er een mooie tentoonstelling van te maken” zegt hij uitnodigend. Veel tijd is ook gestopt in het bij deze expositie verschenen boekje. Ondanks corona lukte het Jan van der Sande om 21 interviews te doen met professionals en vrijwilligers. Daarnaast kon er gekozen worden uit honderden foto's van Jan Reijmerink.
De expositie "50 jaar Riederborgh” is te zien tot 13 november. Bezoek is mogelijk op woensdag t/m zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur.