Zes gele banden voor de geslaagden van Kicks Ridderkerk
Zes gele banden voor de geslaagden van Kicks Ridderkerk Foto:

Kun Tao-examen bij Kicks Ridderkerk

Bij Kicks Ridderkerk zijn afgelopen maandag zes Kicksleden geslaagd voor de gele band Kun Tao. Dit was de eerste keer dat er een zelfverdedigingsexamen bij Kicks was.
Kun Tao is een oude zelfverdedigingstechniek, die een paar eeuwen geleden in China is ontstaan. De term Kun Tao is een verzamelnaam voor meerdere oosterse krijgskunsten en kenmerkt zich door het gebruik van veel rondgaande bewegingen en korte uitschakelpunten op drukpunten en breekpunten. Beoefenaars leren het kenmerkende wegstappen uit de aanvalslijn en de explosieve reactie op een aanval door een verzameling van tegenaanvallen op kwetsbare punten van de tegenstander uit te voeren. Er wordt dus getraind op het zo snel mogelijk uitschakelen van je tegenstander.

Jong en oud
De examens zijn behaald door drie volwassenen en drie kinderen in de leeftijd van 7 t/m 15 jaar. De techniekbeheersing was voldoende voor gele banden voor Rien en Marit van Hunen, Jeroen en Jari Vlasblom en Isha en Khira van Kuijk. De volgende uitdaging is het behalen van de oranje band.
Nieuwsgierig naar deze verdedigingssport, die geschikt is voor jong en oud? Iedereen is welkom op maandagavond van 19:00 tot 20:00 voor een gratis proefles. Kicks Ridderkerk is gevestigd aan de Kerkweg 219d. Voor meer informatie: www.kicksridderkerk.nl.

Stripalbum over capitulatie in hotel De Wereld

In hotel De Wereld in Wageningen was afgelopen zondag de presentatie van “”, een educatief stripboek dat vertelt over de meidagen van 1945. Het scenario voor deze strip werd geschreven door oud-Ridderkerker Wim Huijser en Jelle de Gruyter, de voorzitter van de Stichting Nationaal Erfgoed Hotel De Wereld.
"Specifiek voor de doelgroep leerlingen van basisscholen, maar tegelijk voor een veel bredere doelgroep, heeft de stichting het plan opgevat om het verhaal te vertellen in de vorm van een stripalbum" vertelt Wim Huijser over het schrijven van dit stripverhaal. De door Eric Heuvel (winnaar van de Stripschapprijs 2012) getekende strip vertelt het waargebeurde verhaal van Sjoerd de Vrij tijdens het einde van de Tweede Wereldoorlog. Het stripalbum, dat past in de traditie van de ook verstripte oorlogsverhalen “De ontdekking” en “De zoektocht”, focust op overgave van Duitsland en het belang van het ontsteken van het bevrijdingsvuur.

Ooggetuige van capitulatie
Na de capitulatie van de Duitsers op 4 mei 1945 is er een dag later de ontmoeting tussen de Canadese luitenant-generaal Charles Foulkes en Duitse kolonel-generaal Johannes Blaskowitz, in Hotel De Wereld, waar Foulkes de ‘Orders to German Commanders on the Surrender’ aan Blaskowitz overhandigde. Op foto’s van deze ontmoeting zijn vooral hoge officieren te zien. Maar wie goed kijkt, ziet op de achtergrond ook journalisten en fotografen. Eén daarvan is Sjoerd de Vrij, vanaf oktober 1944 verslaggever bij Radio Herrijzend Nederland. Hij maakt een reportage over de capitulatie van Duitsland, die ook voor Nederland het einde van de Tweede Wereldoorlog betekent. ‘De mooiste dag van de oorlog’, volgens Sjoerd.

Net als andere Nederlanders raakten Sjoerd de Vrij en zijn gezin in mei 1940 hun vrijheid kwijt. Maar dankzij duizenden jonge geallieerde soldaten, die hun leven riskeerden, krijgen ze die vrijheid na vijf jaar weer terug. Bij de bevrijding van Nederland vinden Sjoerd en zijn vriend in het stripverhaal, de Canadese fotograaf Alex Stirton dat de bereidheid van die soldaten om te vechten voor vrijheid van anderen, nooit vergeten mag worden. Daarom wordt sinds 1946 elk jaar op 4 mei het ‘Vuur van de Vrijheid' afkomstig uit Bayeux Normandië, doorgegeven aan nieuwe generaties. Sjoerds achterkleindochter in de strip, Titia is vastbesloten om dat ook te doen!
"Sjoerd de Vrij - Het vuur van de vrijheid” is een hardcover stripalbum met 40 pagina's. In de boekhandel verkrijgbaar voor € 14,95. Er is ook een luxe genummerde editie uitgebracht met een gesigneerde prent van Eric Heuvel. Deze bijzondere uitgave kost € 49,50.

Naast de gewone uitgave van het stripboek is er een luxe uitgave