De Noordse woelmuis leeft vooral in de Zuid-Hollandse delta
De Noordse woelmuis leeft vooral in de Zuid-Hollandse delta Foto:

De Noordse woelmuis

In de rubriek Buiten gewoon groen vertelt Hollandse Delta iedere week iets over de natuur in onze omgeving. Het waterschap verzorgt veel groen in de polder.
In Nederland leeft een ondersoort van de Noordse Woelmuis die nergens anders ter wereld voorkomt. Daarom is dit diertje door de EU opgenomen op de Habitatrichtlijn lijst als een zwaar beschermde diersoort.

Schuw
De Zuid-Hollandse delta is één van de belangrijkste leefgebieden in Nederland waar de Noordse woelmuis nog voorkomt. Door concurrentie van andere woelmuizen, zoals de veldmuis en aardmuis, wordt dit schuwe diertje teruggedrongen naar de kleine natte gebieden waar de andere muizen niet komen.

Onderzoek geeft betere score dan verwacht
Om een actueel beeld te krijgen, is er op verzoek van waterschap Hollandse Delta afgelopen jaar een onderzoek gedaan bij de waterbergingen op Goeree-Overflakkee en Voorne-Putten. Van de 78 onderzochte waterbergingen bleek uit DNA-onderzoek dat de Noordse woelmuis op 26 locaties (voornamelijk op Goeree-Overflakkee) aanwezig is. Deze score is beter dan vooraf kijkend naar het leefgebied werd verwacht. Het beheer van deze 26 locaties zal geoptimaliseerd worden voor het behoud van de Noordse woelmuis.

Meer weten over alle in Nederland voorkomende muizensoorten? Kijk dan eens op de zoekkaart van Naturalis.

PvdA wil  duidelijkheid voor onzekere huurders

De positie van huurders is er de laatste jaren in Ridderkerk niet op vooruitgegaan. De PvdA komt nu op voor een groep huurders die al vele jaren in onzekerheid zitten. "De afgelopen jaren zijn er veel straten met sociale huurwoningen in Ridderkerk geherstructureerd. Sociale woningen zijn gesloopt, gerenoveerd of verkocht. Ook is een hele groep huurders die nog niet weet waar ze aan toe zijn" licht PvdA-fractievoorzitter Jeroen Rijsdijk toe: "Jaren geleden heeft Wooncompas, toen nog Woonvisie, hen gemeld dat ook hun woning op de lijst staat om gesloopt of gerenoveerd te worden. Het gaat om huurders in verschillende wijken, zoals woningen in de Henegouwsestraat en de Hovystraat. Meer dan vijf jaar later weten deze mensen nog niet wat er met hun woning gaat gebeuren. En dus ook niet of zij moeten verhuizen of in de huidige woning kunnen blijven. En wat dat betekent voor hun portemonnee. Dit brengt volgens Rijsdijk veel onzekerheid met zich mee: "Bovendien wordt er door de verhuurder zolang er geen definitieve plannen zijn alleen minimaal onderhoud aan de woningen uitgevoerd. Daardoor lijken inmiddels veel zaken in de woningen aan vervanging toe. Door de onzekere toekomst stellen huurders zelf ook investeringen uit. Zij weten niet of het bijvoorbeeld nog zinvol is om nu een nieuwe vloer te kopen of de tuin op te knappen."

Woonzekerheid
De PvdA Ridderkerk hecht aan woonzekerheid en stelt daarom schriftelijke vragen aan het college om aandacht te vragen voor deze huurders. PvdA-fractievoorzitter Jeroen Rijsdijk: ‘‘Onder druk van de provincie moeten er sociale huurwoningen worden bijgebouwd in Ridderkerk, omdat er de afgelopen jaren te veel van deze woningen zijn verdwenen. Dit vraagt om een nieuwe koers van de gemeente en Wooncompas. Het nadenken daarover mag niet te lang duren. Mensen zitten al lang in onzekerheid en het woongenot laat echt te wensen over. Duidelijkheid is gewenst.''