De vrijwilligers van De IJsvogel hadden een gezellige avond
De vrijwilligers van De IJsvogel hadden een gezellige avond Foto:

Vrijwilligers van De IJsvogel samen in het zonnetje

Zaterdag 25 september was het dan eindelijk zover. Een kleine 40 vrijwilligers van bezoekerscentrum De IJsvogel in Rijsoord genoten van een heerlijke en welverdiende BBQ.
Nadat in januari 2020 het casco van het bezoekerscentrum door de aannemer ‘wind- en waterdicht’ werd opgeleverd begon de afbouw van het centrum. Vele vrijwilligers boden zich spontaan of desgevraagd aan en rolden de mouwen op om aan het werk te gaan. Binnen werden er tegels gezet in de toiletruimte, het sanitair geplaatst, de keuken geïnstalleerd, een uitgiftebalie gebouwd, geschilderd en behangen. Buiten het gebouw werden honderden vierkante meters bestrating aangebracht, drainage en kabels gelegd, grond- en graafwerkzaamheden verricht, gespit, gefreesd, 2000 Meidoorns geplant en zonnepanelen geïnstalleerd enz. enz. Met elkaar werden honderden, zo niet, duizenden uren arbeid verricht, terwijl er ook nog eens rekening gehouden moest worden met alle beperkende maatregelen die de coronapandemie met zich meebracht. Ondertussen was er aan de oproep voor aanmelden als Gastvrouw en Gastheer heel goed gehoor gegeven. Een inmiddels flinke ploeg enthousiaste gastvrouwen en heren bevrouwen en bemannen nu De IJsvogel tijdens de reguliere openingsuren en de buiten deze uren georganiseerde activiteiten.

Vleesmeester De Koning
Al met al werd het tijd om eens iets gezelligs met elkaar te ondernemen om elkaar eens informeel te ontmoeten, beter te leren kennen en tevens als teken van dank voor de zoveel belangeloze inzet. Rond 17.00 uur druppelde de genodigde binnen en kon na een welkomstwoord en een terugblik door de voorzitter van de Stichting Bezoekerscentrum Waalbos de barbecue beginnen. Het belangrijkste ingrediënt voor de BBQ, het vlees, werd door De Koning Vlees belangeloos beschikbaar gesteld. Vleesmeester Jan de Koning nam zelf plaats achter de barbecues om het heerlijke vlees te bereiden. De sfeer was bijzonder vriendschappelijk, het weer perfect, en de anderhalve meter afgeschaft waardoor het een avond werd die zeker herhaling verdiend. Voor meer informatie: www.bezoekerscentrumwaalbos.nl.

LEZERS SCHRIJVEN

Hé jongeman, jij die vrijdagmiddag rond 16.10 uur op het Kerkpad op je fiets met je mobiel bezig was, waarschijnlijk daardoor onvoldoende rechts hield en mij vervolgens onverwachts tegenkwam nadat ik vanuit de Kerksingel de bocht doorkwam. Een botsing was haast onvermijdelijk. We raakten elkaar nét door een uitwijkmanoeuvre mijnerzijds, waarbij gelukkig alleen de pink van mijn linkerhand beschadigd raakte. De wond bloedde hevig en jij zou snel een pleister halen bij Kruidvat. Ik heb even gewacht, maar zag je niet snel terugkomen. Ben voorzien van een verbandje door een medewerker van Facet, waardoor ik ter plekke niet meer te vinden was. Eenmaal weer buiten bij Facet heb ik je niet meer gezien en zo jij teruggekomen bent, heb jij mij niet kunnen vinden. In dat geval sorry daarvoor! Ben meteen naar de huisarts gegaan, die 4 hechtingen heeft geplaatst en aangaf dat ik bofte, omdat net de pees van de pink niet is geraakt. Mijn ongemak zou dan veel groter zijn geweest, omdat dit een operatie zou vergen. Geluk bij een ongeluk dus. Maar, stel dat er politie aan te pas was gekomen, dan zou jij toch een flinke boete hebben gekregen voor het gebruik van je mobiel, terwijl je aan het fietsen bent. Hoe vaak is er al niet gewaarschuwd door slachtoffers van ongevallen, die hierdoor in de problemen zijn gekomen. Ik hoop van harte dat jij nu ook je lesje hebt geleerd en zou je willen vragen het geld, wat een boete je gekost zou hebben, aan een goed doel te schenken. Ik hoop na anderhalve week ongemak, dat het weer helemaal goed komt met mijn pink, maar het zal invloed hebben op mijn vakantie, die zondag begint.

Annelies