Het openingslint werd met een zwaard doorsneden door Bob de Lange, Partner bij VE Partners (meerderheid aandeelhouder Interdam) met hulp van (v.l.n.r.) CEO Fraser Weir, een heus ridderpaar en tendermanager Petra Hoogakker Foto:

InterDam met gevoel voor historie

Op vrijdag 24 september werd de ingebruikname van het nieuwe pand van InterDam aan de Klompenmakerstraat in Ridderkerk gevierd. De officiële opening, die door corona bijna een jaar moest worden uitgesteld, werd een feestje voor jong en oud.
De kinderen van de personeelsleden en de gepensioneerden waren ook uitgenodigd. De oudgedienden waren zowel van InterDam als Van Dam Plaatwerken. Beide bedrijven behoren sinds vorig jaar weer tot één geheel na vanaf 2007 als twee aparte ondernemingen te hebben geopereerd. De historie van InterDam begon in 1906. Huig van Dam begon in dat jaar een smederij in Bolnes. Na zijn overlijden in 1920 werd het bedrijf voortgezet als de fabriek van plaatwerken van de firma Wed. H. van Dam. Op dezelfde locatie produceerde de onderneming jarenlang gevelplaten en panelen voor de bouw. De fabriek richtte zich daarnaast met plaatwerk op de scheepsbouw en later op de offshore. Met InterDam werd internationaal een vlucht genomen met brandwerende panelen en constructies die een explosie de baas kunnen. Met het in elkaar schuiven van de Van Dam-bedrijven heeft InterDam nu een volledige range in brandwerende en explosiebestendige wanden, deuren en ramen.
CCO/Founder Berend Groeneveld is blij dat er voor het bedrijf onderdak is gevonden binnen de grenzen van Ridderkerk. Met gevoel voor de historie heeft het bedrijf nu als logo een gestileerde ridder met schild en staat Sint Joris symbool voor InterDam dat het vuur van de draak de baas is. Ridders en draken was ook het thema van het openingsfeest. De kinderen mochten verkleed en er liepen ook echte ridders en jonkvrouwen bij het bedrijf rond.