Samen werken aan een mooier Ridderkerk

Onder deze titel lanceert de gemeente via de Blauwkai het nieuwe team Wijken, Bedrijven en Evenementen. Dit team zet zich in om het wonen, leven en ondernemen in Ridderkerk zo aangenaam mogelijk te maken. Mooi initiatief, daar kan niemand tegen zijn. Maar laten we het voor de zekerheid even rustig bekijken.

Opvallend is dat dit nieuwe initiatief niet is opgenomen in de onlangs vastgestelde nota Integraal Beleid Sociaal Domein. Deze nota gaat over het sociale leven, de leefomgeving en de hulp hierbij als dit nodig is. Iedere geïnteresseerde inwoner en instantie kon voor deze nota ideeën aandragen. Nu kan het best zijn dat o.a. bedrijven niet zoveel affiniteit hebben met de ingewikkeldheid van beleidsnota’s over het Sociaal Domein. Maar van het college mag je wel verwachten dat – als ze zelf nieuwe initiatieven ontvouwt – dit opneemt in de nota die daarover gaat en dat de gemeenteraad zich hierover kan uitspreken. Waarom dit niet is gebeurd is een raadsel.

Is dit niet ietsje pietsje teveel ‘pietje precies?’ zou je je kunnen afvragen.

We dachten toch van niet. De ambities van het nieuwe team beogen ‘de ogen en oren van de gemeente’ te zijn. De teamleden staan in nauw contact met de inwoners en de ondernemers. (…) Ze denken mee over praktische zaken en zorgen ervoor dat evenementen veilig verlopen. Ze brengen inwoners en ondernemers met elkaar in contact. Het doel is altijd om mensen verder te helpen en waar nodig aan te moedigen. Op de keper beschouwd is dit initiatief een alternatief voor de wijkoverleggen die tot taak hebben ‘ogen en oren’ te zijn voor wat er leeft en ontbeert in de leefomgeving. Het is ook een alternatief voor de opdracht aan de welzijnsorganisatie Facet om bewoners én instanties met elkaar te verbinden (sociale cohesie), wijkgerichte initiatieven te stimuleren, ontmoetingen te bevorderen en het bijbehorende vrijwilligerswerk te ondersteunen. In deze opdracht past ook het project ‘buurtverbinders’: bewoners die iets voor hun buurt willen betekenen krijgen hiervoor een extra steun in de rug.

Het lijkt er ook op dat dit nieuwe team Wijken, Bedrijven en Evenementen zich begeeft op het terrein van het sociale wijkteam: het loket voor alle (hulp)vragen over zorg en welzijn, uitkeringen en werk. Alsof men geen vertrouwen heeft in de effectiviteit van dit wijkteam.

Al met al sowieso een toename van het aantal 'loketten' waartoe inwoners en instanties zich kunnen wenden als ze iets willen doen of als ze hulp nodig hebben.

Opvallend is ook dat het college – vooruitlopende op de uitkomsten van de thans lopende evaluatie van het participatiebeleid (dit gaat over de vraag hoe burgers actief betrokken kunnen worden bij de leefbaarheid in wijken en het beleid van de gemeente) – alvast een nieuw initiatief lanceert. Is het niet handiger om de uitkomsten van die evaluatie af te wachten?

Maar het meest opvallende is dat het college zeven gemeenteambtenaren (deeltijds) inzet om dit initiatief met het bedrijfsleven van de grond te tillen. Dat het bedrijfsleven zich inzet voor sociale initiatieven en evenementen in de gemeente is al lange tijd een groot goed. Daarmee werkt het bedrijfsleven tegelijk aan haar eigen zakelijke PR, en in die context is dit OK. Maar dat de gemeente het bedrijfsleven nu ondersteunt met zeven gemeenteambtenaren – en daarmee ook participeert in het zakelijk belang van die bedrijven – dat is nieuw. En ons inziens een ongewenste belangenverstrengeling.

Meer weten of zelf meedoen met het MBR?

Het Maatschappelijk Burgerplatform Ridderkerk is van en voor de Ridderkerkers. Wij zijn onafhankelijk t.o.v. politieke partijen, het gemeentebestuur en organisaties die zorg en diensten aanbieden. Wij maken gebruik van kennis en ervaring die in onze gemeente aanwezig is. Ons doel is de kloof tussen de overheid en de burgers te overbruggen. Als u inhoudelijk wilt meedenken en/of als u praktisch wilt meedoen, neem dan contact op met frans.velders@kpnmail.nl. Uw inzet is welkom.