LEZERS SCHRIJVEN

Alwéér….!?
Uit de donkere spelonken van het verleden komt opeens een dossier tevoorschijn waarvan u en ik dachten dat het allang gesloten zou zijn. Jaren geleden maakten omwonenden zich sterk voor het herstel van de illegaal gekapte boomgaard.
Eigenaar en gemeente lagen hardnekkig dwars en haalden het ene na het andere konijn uit de hoge hoed om de zaak te traineren. Zelfs na een aantal rechtelijke uitspraken tot aan de Raad van State toe, bleef men goochelen met gebiedsvisies, stamdiktes, een pannenkoekenrestaurant en voortplantende vleermuizen.
Zo ook het merkwaardige voorstel van de toenmalige wethouder om de boomgaard te onteigenen en er openbaar groen van te maken.
Het werd zelfs de gemeenteraad te gortig; in 2015 werd met grote meerderheid besloten dat het definitief boomgaard zou blijven en dat daarop gehandhaafd moest worden.
Wat ons níet verteld werd, was dat diezelfde wethouder in zijn hoedanigheid als bestuursvoorzitter van de GRNR, nóg een kaart in z’n hoge hoed verborg, namelijk een ontsluitingsweg voor Nieuw Reijerwaard. In een nakomend gesprek noemde zijn opvolger bij Nieuw Reijerwaard het terloops. Als besparing omdat door het besluit van Ridderkerk de kosten voor de boomgaard vervielen. Daarmee leek het dossier definitief gesloten. Lintje er omheen en in het archief.
Niets is minder waar. Ondanks dat bewoners, de rechtbank, de Raad van State en de gemeenteraad zich toch overduidelijk hebben uitgesproken, staat die ontsluitingsweg door de boomgaard tóch weer op de agenda. Alwéér!
In al die jaren hebben onze Ridderkerkse afgevaardigden het kennelijk niet weten te bewerkstelligen dat dit definitief uit de plannen van Nieuw Reijerwaard werd geschrapt. Het lijkt er op dat Ridderkerk zich opnieuw laat ringeloren. Rotterdam en Barendrecht lachen zich een krul in de neus om die sukkels aan het Koningsplein: eerst de OZB-miljoenen, toen de erfpacht-miljoenen en nu dus de boomgaard. Alwéér!

Peter van Veelen