Gerrit van de Burg tuurt zijn eigen kopbal na
Gerrit van de Burg tuurt zijn eigen kopbal na Foto:

Gerrit schopte het verder

Zaterdag 9 maart 1985
Het is een frisse zaterdagmiddag aan de Vlasstraat. Rijsoord positioneert zich keurig op de 3e stek van bovenaf bezien. Vandaag krijgt het elftal van trainer Joop Warner de kans om de kloof van 6 punten tussen Rijsoord en koploper Capelle te verkleinen. De bezoekers brengen ook een oude bekende mee naar het ‘kraaiennest’. Bij Capelle is oud-eerste-elftal keeper Henk Schouten namelijk de trainer-coach. In Capelle wist Rijsoord de kampioenskandidaat tijdens de heenwedstrijd ook al een puntje te ontfutselen dus telt er voor de fanatieke Schouten iets voor twee deze middag, namelijk: een gewaarschuwd mens! De partij boeit vanaf de eerste omwenteling van de bal. Capelle heerst in de beginfase maar langzamerhand neemt de thuisclub de uitgeraasde pressie van de groen-zwarten heel knap en dominant over. De vele toeschouwers, waarvan de meesten dicht op elkaar kruipend, hebben plaatsgenomen op de zittribune, worden verwend met een attractieve tweekamp. Er is strijd en het golvende spelbeeld verveelt geen minuut. Dat geldt ook voor de 2e helft waarin het scenario van de eerste acte (Capelle bovenliggend en daarna Rijsoord weer de betere) wordt herhaald. Het enige wat ontbreekt is de bekende kers op de taart: goals! Capelle stevent, na deze brilstand in wellicht wel de meest lastige uitbeurt van dit seizoen, op de titel af. In het vanmiddag wél winnende Excelsior Pernis (0-1 bij Bolnes) kent Capelle vanaf nu de grootste concurrent, op slechts 2 punten achterstand. Maar wát maakt de nu eigenlijk vrij schimmige foto zo interessant? Welnu het middelpunt van deze vereeuwiging is de springende inspecteur van politie te Rotterdam. Zijn naam? Gerrit van der Burg. Gerrit komt uit een echt Ridderkerks politienest. Zijn vader én oom (agent) maakten beiden deel uit van het Ridderkerse ‘plietsie-korps’. In de woelige, beginjaren zestig waarin de ‘meidenmarkt’ floreerde op het ‘dorp’. Waar in het beruchte café De Stofwolk knokpartijen gesust dienden te worden. Waarin collega-agent Leeuwis met zijn motor-met-zijspan achter het schorem, met hun opgevoerde solexen aanjoeg en waarin een pyromaan jaren later, maandenlang Ridderkerk in z’n greep hield met zijn ziekelijke fascinatie voor alles wat met vuur te maken had. Wat ’n tijden! Snel terug naar de hoofdpersoon in dit verhaal. Ridderkerk mag trots zijn op zo’n (oude) inwoner. Inmiddels prijkt de functie van voorzitter van het college van procureurs-generaal op zijn palmares. Veel hoger reikt een carrière-ladder niet. Dat geldt eigenlijk ook een beetje voor het foto-fragment. We zien hier een hoog opverende en voorop in de strijd gaande, 25-jarige spits van Rijsoord. De toenmalige inspecteur van politie te Rotterdam stookt hier zélf onrust, in de defensie van Capelle.

Altijd bij Rijsoord gespeeld Gerrit?: “Nou, nee! Vanaf mijn jeugd begonnen bij RVVH. Maar bij Rijsoord dacht ik meer kans te krijgen om in het eerste te spelen. Mede door mijn fanatisme bereikte ik uiteindelijk dat doel. Ik was eigenlijk een echte nummer negen. Het type zwoeger maar ik was ook snel. Dat kon je niet meteen aan mij afzien maar dat was best een belangrijk wapen. Ik kon ook goed koppen. ‘k Heb veel goeie maten over gehouden uit mijn voetbaltijd. Later heb ik nog in het zesde elftal mijn wedstrijdjes gespeeld in een vriendenteam. Goh, wat is dit toch al weer lang geleden zeg!” In Johnnie Djermor , Arie den Uijl en Sjaak Stip herinnert Gerrit zich zijn beste medespelers. DE inmiddels 62 jarige Van der Burg valt regelmatig te bewonderen in bekende talkshows op televisie. Een man, die ondanks zijn prominente status bijna de uitvinder van de bescheidenheid is. Tot slot nog even terug naar de foto. Steven van Driel (nr. 15) doet nog een vergeefse 2e poging om koppend te scoren. De Capelle verdedigers Sjaak Koudstaal (midden) en Hans van der Dries (rechts) kunnen enkele seconden later opgelucht ademhalen. Het bleef, zoals eerder gememoreerd namelijk: 0-0.

Henk Sterkenburg