Glasvezel voor Ridderkerk van KPN en T-Mobile

Na twee fiasco’s met partijen die gratis aanleg van glasvezel beloofden, moeten KPN en T-Mobile Ridderkerk van een glasvezelnetwerk voorzien. Het gemeentebestuur heeft hiervoor met beide partijen overeenstemming bereikt.
“Met het bereiken van deze overeenkomsten zien wij de daadwerkelijke aanleg met vertrouwen tegemoet” stelt het college in een brief hierover aan de gemeenteraad. De voorbereidingen voor aanleg van glasvezel zijn inmiddels gestart. De verwachting is dat eind 2021/begin 2022 de eerste klantaansluitingen worden gerealiseerd door T-Mobile. KNP verwacht begin 2023 de eerste aansluitingen te hebben. Beide partijen verwachten dat ze een jaar voor het graafwerk nodig zullen hebben.

Buitengebied
Met deze plannen wordt bijna heel Ridderkerk van glasvezel voorzien. Woningen in het buitengebied (ca. 175 huizen) zijn gezien de hoge kosten afhankelijk van mogelijke vraagbundeling. Voor Oostendam is het gemeentebestuur in gesprek met Deltakabel, de glasvezelexploitant van Hendrik-Ido-Ambacht. Het zal eenvoudiger zijn om Oostendam aan te laten sluiten op het in Ambacht al aanwezige netwerk.