Een ruige dwergvleermuis
Een ruige dwergvleermuis Foto:

Ruige dwergvleermuis

In de rubriek Buiten gewoon groen vertelt Hollandse Delta iedere week iets over de natuur in onze omgeving. Het waterschap verzorgt veel groen in de polder. Deze week belichten we de ruige dwergvleermuis.
De ruige dwergvleermuis is geen onbekende voor het waterschap. In en rondom de Canadese populierenrij langs het Volkerak nabij Oude Tonge op Goeree Overflakkee heeft met name deze vleermuissoort een belangrijk foerageer- en paargebied.

Vervanging van populieren
Nu zijn de populieren op leeftijd en aan vervanging toe. Een enorme uitdaging met windmolens in de buurt! De vleermuispopulatie willen we uiteraard behouden. Maar we willen dit unieke gebied ook voor andere dieren interessant maken. Daarom kijken we bij de vervanging van de populieren welke soorten bomen (die goed tegen de wind kunnen) we terug planten. Dat wordt een meerjarenproject zodat de jonge aanplant langzamerhand de oude bomen vervangt.

Vervangende verblijflocaties
Voor de vleermuizen gaan we ook vervangende verblijflocaties ophangen als compensatie voor de verblijfplaatsen die verdwijnen en als een boom uiteindelijk toch gekapt moet worden vanuit veiligheidsoverwegingen.
Op deze manier vergroot waterschap Hollandse Delta de komende jaren de biodiversiteit met behoud van het mooie wat we al hebben.

INGEZONDEN

Communicatie met inwoners en ondernemers
In veel wijken zijn inwoners en ondernemers ontevreden over de communicatie met de gemeente. Een enquĂȘte van de gemeente over het opnieuw inrichten van het Oosterpark werd ingevuld door 1200 inwoners. Daaruit kwam dat een overgrote meerderheid meer groen en minder water wilde. En toen presenteerde de gemeente een plan met minder groen en meer water. Mensen waren hierover boos en teleurgesteld. Een ander voorbeeld betreft een ondernemer aan de Handelsweg die rond zijn bedrijfspand veel overlast heeft van poepende vrachtwagenchauffeurs. Hij heeft dit vaak onder de aandacht gebracht en het was dus al lange tijd bekend bij de gemeente. Maar er werd pas iets met zijn meldingen gedaan na berichtgeving in de landelijke en lokale media.
Nog een voorbeeld is dat betrokken leden van het wijkoverleg Centrum en Bolnes dreigen af te haken omdat er met hun jarenlange inbreng weinig tot niets wordt gedaan. En zo is er meer.
Het college zegt steeds dat het participatie en inspraak van inwoners en ondernemers belangrijk vindt en bezig is verbeteringen aan te brengen. Er zijn ook wel wat verbeteringen zichtbaar. De vorig jaar vastgestelde groenvisie en de tweede ontwikkeling van de voormalige school aan de Windmolen tot appartementen zijn voorbeelden waar de participatie van inwoners wel goed is verlopen. De verbeteringen lijken echter incidenteel, persoonsafhankelijk en elke keer anders.

De PvdA Ridderkerk pleit daarom al langer voor gedegen en laagdrempelige communicatie met inwoners en ondernemers. Daarnaast zou het helpen als de gemeente in alle processen - in elke fase - communicatie met en participatie van inwoners en ondernemers als prioriteit opneemt. Dat vraagt om betere afspraken tussen de gemeente, inwoners, ondernemers, wijkoverleggen en platforms. Goede communicatie en participatie aan de voorkant zorgt voor meer betrokkenheid en positiviteit. En voorkomt verrassingen en kritiek achteraf.

Jilles Soffree
PvdA Ridderkerk