'Er zijn niet direct nieuwe mensen bij'

(vervolg van voorpagina) Erna de Wolff heeft er weinig vertrouwen in. "Het geeft grote zorgen dat we niet in staat zijn om op tijd beschikkingen af te geven. En er zullen ook niet direct nieuwe mensen bij komen” aldus het CU-lid dat een nieuwe motie overweegt. Als antwoord op de problematiek ziet ze een generaal pardon voor aanvragers die al zo lang wachten op een beschikking. Ze denkt niet de gemeente zich hiermee in de vingers snijdt. "In vrijwel alle gevallen blijken de Wmo-aanvragen terecht. Maar het duurt nu veel te lang om ze behandelen.”
Volgens het raadslid leidt dit tot soms schrijnende situaties als bijvoorbeeld directe zorg in de dagopvang nodig is. “Met de motie is aangedrongen op spoedprocedures voor ernstige gevallen, maar ik hoor uit het veld dat men nog steeds lang moet wachten.” Het PvdA-raadslid Arianne Ripmeester, die de motie een maand geleden mede ondertekende, vraagt zich af of zorgorganisaties zelf niet een lichte toets kunnen doen: “Dan kunnen ze aan de slag als dat nodig blijkt.”

Mogelijk weer opvang met een asielboot

De gemeente Ridderkerk onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om gedurende maximaal twee maanden vijftig tot zeventig asielzoekers of statushouders onderdak te bieden op een schip aan de rivieroever. Door de ontwikkelingen in Afghanistan is er een verhoogde instroom van asielzoekers in ons land. Het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) heeft een tekort aan opvangplaatsen. De Commissaris van de Koning Jaap Smit heeft in een brief aan de burgemeesters gevraagd te zoeken naar tijdelijke opvanglocaties. De gemeenten Rotterdam, Vlaardingen, Krimpen aan den IJssel en Nissewaard willen hiervoor rivierschepen inzetten. Dit kwartet heeft andere gemeenten aan de rivier, waaronder Ridderkerk, gevraagd zich bij dit initiatief aan te sluiten om het COA te ontlasten voor de komende twee maanden. Het Ridderkerkse college heeft toegezegd de mogelijkheden hiervoor te onderzoeken. In 1994 lag er een halfjaar een asielboot bij Ridderkerk.