Foto: Jos Wesdijk

Veilig Ridderkerk

Vorige week was het de Week van de Veiligheid. Misschien heeft u er iets van gezien. Op het Sint Jorisplein bijvoorbeeld gaven politie, buurtpreventie en buurtbemiddeling voorlichting vanuit de pop-upbus. En bij het wijkspreekuur in de De Genestetstraat waren zelfs alle hulpdiensten, dus ook brandweer en ambulancedienst, present.

Veiligheid is belangrijk voor iedereen. En het is ook iets waaraan iedereen z'n steentje kan bijdragen.

In Ridderkerk gebeurt dat ook. Door de professionals, zoals politie, brandweer, ambulance, de boa's, het jongerenwerk van Facet of de wijkbeheerders van Wooncompas. Vaak werken al deze profs in stilte, op de achtergrond. Maar afgelopen week stond hun werk even in de schijnwerpers. Terecht!

Ook vele vrijwilligers zetten zich in voor een veilig Ridderkerk. Zoals de leden van Buurtpreventie in de verschillende wijken. Ze zijn waardevolle ogen en oren voor de politie. Ik ben blij met en trots op al die belangeloze inzet voor een veilige gemeente.

Messen
In de Week van de Veiligheid hebben we ook aandacht besteed aan het messenprobleem. Jonge mensen en grote messen, die horen niet bij elkaar. Wapens horen sowieso niet thuis in onze samenleving. En daarom was er de mogelijkheid om messen en ander gevaarlijk spul in te leveren. Anoniem en zonder de kans om gestraft te worden. Een mooie landelijke actie van het ministerie van Justitie en Veiligheid, de politie en OM en de gemeente.

In de afgelopen week zijn enkele wapens ingeleverd. Ik heb zelf een kijkje genomen bij de inleveractie in De Loods. Wat deze actie vooral belangrijk maakte, was dat het messenprobleem weer aandacht krijgt. Want het begint bij bewustwording. Bij onze jongeren, maar niet minder bij onze ouders. Ik hoop zo dat ouders en opvoeders met onze kinderen over dit onderwerp willen praten. Want veel jongeren staan onvoldoende stil bij de gevolgen van hun gedrag. Nee, het is niet stoer om een wapen te dragen. En wapens bieden schijnveiligheid. Als je een wapen hebt, gebruik je dat eerder dan je vooraf had gedacht. Met alle grote gevolgen van dien, voor de slachtoffers én de daders.

Iets heel anders.

Vorige keer kondigde ik aan dat ik weer op bezoek zou gaan bij inwoners die 60 of 65 jaar getrouwd zijn. Dankzij alle versoepelingen én niet te vergeten de vaccinaties kan dat weer. Het eerste bezoek zit er op. En dat voelde heel vertrouwd. Wat is het fijn om persoonlijk langs te gaan bij inwoners die zo'n mooi huwelijksjubileum te vieren hebben. Daar kan geen mooie brief of kaart tegenop.

Prik
Laten we ervoor zorgen dat dit soort bezoeken, maar ook allerlei andere ontmoetingen van mens tot mens mogelijk blijven. Het aantal coronagevallen laat de afgelopen dagen weer een stijgende lijn zien. Het maakt duidelijk dat we voorzichtig moeten blijven. Dat we moeten blijven testen, en natuurlijk vaccineren. Want de prik is onze grootste vriend in de strijd tegen dat nare virus.

Anny Attema, burgemeester

Reageren op deze column? Mail naar burgemeester@ridderkerk.nl.