Het Essenlaantje zal doorbroken worden voor honkbal
Het Essenlaantje zal doorbroken worden voor honkbal Foto:

Bestemmingsplan Oosterpark ongewijzigd vastgesteld

De gemeenteraad van Ridderkerk heeft het bestemmingsplan Oosterpark ongewijzigd vastgesteld. De vele bezwaren tegen het verdwijnen van een deel van het Essenlaantje zijn niet gehonoreerd. Oppositiepartijen konden er ook geen wig meer tussen krijgen.
Een wijzigingsvoorstel van Burger op 1 en PvdA kreeg steun van Leefbaar Ridderkerk, VVD, GroenLinks en D66. Dat was onvoldoende om binnen het plan nog te schuiven en het kappen van een deel van het Essenlaantje te voorkomen. PvdA-fractievoorzitter Jeroen Rijsdijk hekelt de opstelling van het college. "Geen enkele zienswijze van bewoners heeft ook maar tot één aanpassing geleid” aldus de PvdA'er, die vindt dat het Essenlaantje als "het mooiste fietspad van Ridderkerk” behouden moet blijven. Door bewoners zijn ideeën aangedragen voor het schuiven met de honkbalvelden, zodat er geen boom van het Essenlaantje gekapt hoeft te worden.

Consequentie
Volgens wethouder Martin Oosterwijk ligt dat niet zo eenvoudig: "De consequentie is dat er dan binnen de bestemming nogal wat wordt gewijzigd. Het vraagt om een nieuwe plek voor de waterberging. Dat betekent nieuwe onderzoeken en nieuwe overleggen.”
De wethouder benadrukte daarbij opnieuw dat het bestemmingsplan een uitwerking is van eerdere besluitvorming van de gemeenteraad: "Het heeft niets te maken met politieke onwil. Het is de uitwerking van datgene wat reeds besloten is.”
De meeste partijen zien de strijd om het Essenlaantje als een herhaling van zetten. "Wij hebben er geen behoefte aan om deze discussie opnieuw te voeren. Amendementen hierover zijn al verworpen in de raad van juni” stelt SGP'er Anton Rottier.