Foto:

Brood of salade

Na alle zogeheten ‘body positivity’ die we alweer meer dan twee jaar voorbij zien komen in de media en alle onbewerkte sociale media posts, zou je denken dat we toch wat liever voor elkaar zijn geworden. Vrouwen die een maatje meer hebben, lijken zich fijner te voelen in deze kritische maatschappij en durven zichzelf meer te laten zien, evenals vrouwen die een maatje minder hebben. Even leken we samen deze strijd aan te gaan. Maar toch zijn er ook nog een groep mensen die denken dat ze het recht hebben om op iemands lichaam commentaar te geven. Waarom blijven we dit doen? Nadat er een artikel van Holly Brood naar buiten werd gebracht dat ook zij nog veel commentaar krijgt op haar lichaam omdat ze volgens velen ‘te dun’ is, zien we nu meer vrouwen voorbij komen op sociale media die hetzelfde meemaken. En dit gebeurt zelfs dagelijks. Waar blijft toch maar elke keer die behoefte vandaan te komen om commentaar te geven op een ander? Wordt het niet een keer tijd dat we elkaar in onze waarde laten? Het zou jou of mij niet moeten boeien hoe de ander eruit ziet. In een wereld waar al zoveel negativiteit heerst, zouden we beter moeten weten. Daarnaast doen we net alsof we elkaars vijanden zijn, terwijl we een team moeten vormen om deze negativiteit tegen te gaan. Iedereen is anders, dus iedereen ziet er anders uit. Zo simpel is het. Maar vaak zit in dit soort commentaar ook een vorm van ontevredenheid. De mensen die commentaar geven op iemands anders uiterlijk of gewicht, zijn negen van de tien keer ook degenen die niet tevreden zijn met zichzelf. Ook wordt er altijd nog even vergeten dat iemands uiterlijk niet alleen maar te danken is aan iemands levensstijl. Genen spelen namelijk ook nog een hele grote rol. Hierdoor hebben we nooit helemaal de touwtjes in handen over hoe we eruit zien. Hoe graag we dit misschien ook zouden willen.
Als we nu eens eerst gaan leren van onszelf te houden en onszelf te accepteren zoals we zijn, kunnen we dan eindelijk een team vormen tegen deze vorm van haat die werkelijk nergens op slaat? Leven en laat leven. Daar wordt de wereld ook een stukje mooier van.

LEZERS SCHRIJVEN

Participatie
In de Combinatie van 21 oktober doet de gemeente een oproep Uw mening over een schetsontwerp voor deelgebied 1 uit de Centrumvisie te doen. Volkomen zinloos hieraan gevolg te geven. Het plan is natuurlijk al lang vastgesteld, maar vanwege participatie moet de gemeente Uw mening vragen. Besteed Uw tijd ergens anders aan. Voorbeeld is alle inspraak die er is geweest over de wijzigingen van het Oosterpark. Ook dat plan lag natuurlijk al lang klaar voordat de inspraak begon. Er waren vele voorstanders voor behoud van het Essenlaantje. Maar het gaat gewoon door en wordt gedeeltelijk weggehaald. En nu heet het dat het niet zo eenvoudig ligt. De consequentie is dat er dan binnen de bestemming nogal wat wordt gewijzigd. Het zou vragen om  nieuwe onderzoeken, overleg etc. Belachelijk en te gek voor woorden. Noteer nu vast voor de verkiezingen van begin volgend jaar de partijen die ons dit aandoen en u die wellicht uw mening gaf gewoon negeert.

Henk Salij

Het bos niet meer zien!
Om klimaatverandering tegen te gaan hebben het rijk en de provincies de afspraak gemaakt om 37.000 ha nieuw bos aan te planten in ons land. Gemeente Ridderkerk doet hier niet aan mee en heeft in haar laatste raadsvergadering besloten om zonder echte noodzaak honderden grote bomen in het Oosterpark te kappen! Tegelijkertijd organiseert de gemeente in november dit jaar de jaarlijkse boomfeestdag, waarbij de wethouder schoolkinderen zal uitleggen wat het belang is van veel nieuwe bomen in Ridderkerk! Snapt u het nog uit welk hout onze gemeentebestuurders gesneden zijn? U heeft twee keuzes voor beantwoording van deze vraag: ”hard hout” of ”kreupel hout”.

Wim van der Spoel